buses are fitted with technology appropriate to passenger needs, such as air conditioning in asia and cycle mounts on north american buses.

november 3, 2009

_MG_7535

Jeg har litt bussfrustrasjon jeg, eller busspassasjerfrustrasjon kanskje.

1. Kortet ditt blir ikke registrert noe fortere av at du slår ihjel kortleseren. Selv om det er to fysiske kortlesermaskiner i en buss så er det bare en buss og disse to maskinene er altså koblet sammen så bare et kort kan leses om gangen. Jeg sier det igjen jeg; bare et kort kan leses om gangen! Det hjelper ikke å stå bak i bussen og gyve løs på maskinen, det hjelper ikke å se irritert på dine medpassassjerer i håp om medfølelse for at det tar et sekund lengre enn vanlig å registrere at du har betalt for reisen din, det hjelper ikke å knytte nevene og slå løs fra begge sider, det øyeblikket lenger du må vente forsvinner ikke av at du gjør at kortleseren må byttes ut et år tidligere enn forventet.

2. Et busstopp er et busstopp, get over it. Jeg skal som regel rekke noe når jeg tar bussen, jeg skal som regel rekke enten skolen, butikken eller et cafébesøk, og derfor sørger jeg for at jeg går hjemmenfra såpass tidlig at jeg rekker bussen jeg har planlagt å ta, nettopp fordi jeg vet at jeg kommer til å bli veldig lei om jeg ikke rekker det jeg vil rekke. Jeg stiller meg opp på busstoppet og til busstoppet kommer bussen, jeg går på, bussen lukker dørene og kjører. Og så kommer du – du som har sittet i tre minutter lenger på pc’en din og dermed ikke har kommet til busstoppet når bussen går, så nå løper du så fort du kan etter bussen, gjerne med veivende armer og røde kinn for å signalisere til den stakkars bussjåføren at du slettes ikke respekterer at et busstopp er et busstopp, du vil helst at bussen skal bråstoppe midt i en 60-sone femti meter fra der du egentlig skulle stått for to minutter tilbake. Skulle alle gjort som deg (noe som flere og flere gjør) så kommer jeg aldri til å rekke en eneste avtale lenger selv om jeg er den som har planlagt min tid.

3. Medmennesker er ikke farlige. Bussen er full, man sitter inntil vinduet og et menneske setter seg ved siden av på det ledige setet. Så begynner folk å gå av der de skal gå av, seter begynner å tømmes og det blir til slutt to ledige seter ved siden av hverandre. Det som nå skjer er et ganske interessant fenomen; blikk begynner å flakke, føtter begynner å bevege på seg og en kamp om liv og død har begynt! Nei, egentlig ikke, det handler bare om hvem som fortest mulig kan rømme fra den de sitter ved siden av og få tak i det setet hvor man slipper å ha et annet menneske i sidesynet. Jeg sier bare en ting; mennesker er ikke farlig, de biter deg ikke og er heller ikke smittsomme (ja, foruten i disse svinetider da). Jeg er 158 cm, har dukkeansikt og veier like mye som tv’en din, så jeg er i alle fall ikke skummel og kan derfor ikke skjønne hvorfor du løper bort fra meg så fort du har sjansen. Det er nesten så jeg blir litt lei meg.

Ok, nå har jeg fått sagt det jeg ville si. Og nå skal jeg tusle til bussen, i god tid og med mye tålmodighet.

18 kommentar to “buses are fitted with technology appropriate to passenger needs, such as air conditioning in asia and cycle mounts on north american buses.”

  1. HILDEM said

    Hehe, kollektivtrafikk er ikke bare-bare det heller. :P

  2. AnnHelen said

    Haha, eg er så einig! :) Fantastisk skrive!

  3. Lisa said

    Jeg er så enig, du aner ikke!!! :D buss er et spennende fenomen. Tror egentlig hele opplegget inngår i en studie av menneskelig oppførsel!

  4. Helene said

    Hehe – så bra sagt/skrevet! Buss-kjøring i Bergen er så sært… Men så utrolig interessant også ;)
    Men jeg må si jeg lærte meg noe nytt angående kortleserene – jeg trodde boksen bare var teit… Så nå skal jeg slutte å slå på den… ;D

  5. Valerie said

    Åh, jeg er så lei av bussene her i Bergen, jeg forstår jo ingenting av busstabellene. Når jeg er der tidlig, kommer det ingen buss, når jeg er der sent, kommer det heller ingen buss.

  6. Hehe, morsomt å lese ;)
    Så sant,så sant :)

  7. Hanne said

    Må si at jeg aldri ha opplevd punkt nr. 1, men nummer 2. og 3. kan jeg si meg VELDIG enig i altså!

  8. Skulle ønske jeg kunne få ut frustrasjon på en så delikat måte ; ) Er sååå enig!

  9. Mari said

    Så sant så sant. Men når det gjeld siste punktet ditt, så flyttar eg meg faktisk om eg kan. Ikkje fordi eg er redd for personen som sit ved sida av, men fordi eg ser for meg at den personen godt kunne tenke seg litt ekstra plass.

  10. Karl O. said

    Jeg også flytter meg Mira! Men ja, jeg blir også skuffet om folk flytter seg fra meg, med mindre jeg vil de skal flytte seg da :P

  11. Toyni said

    hehe virka kjent det der ja :p
    jeg har merka at det er jentene som flykter fra bussetet ved siden av meg, mens gutta slapper av og går av der de skal av, uten å flytte seg på forhånd. jeg blir nesten litt lei meg selv jeg når de løper unna, «lukter jeg vondt» tenker jeg da.

  12. Victoria said

    Bra innlegg! Av og til er det å ta buss (og trikk og t-bane egentlig) skikkelig slitsomt …

    Men angående det med at man går fra den man sitter ved siden av … Haha, jeg bruker å gjøre det, men det er fordi jeg er helt obsessed med vindusplasser. Elsker å sitte ved vinduet :P Hihi.
    Men reagerer på samme måte hvis noen gjør det mot meg da.

  13. Frøken h. said

    Du glemte en ting da..Folk som absolutt skal innpå bussen før folk har fått gått av. Hver dag går jeg på bussen på to ganske så befolkede busstopp, og hver dag skjer det samme: Jeg venter til at folk skal få gå av bussen før jeg går innpå, mens andre folk har det tydeligvis mye mer travelt enn meg, og er nødt til å gå forbi meg og inn på bussen samtidig som alle de andre menneskene skal gå av. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å skjønne at det blir mye mer plass til alle sammen dersom folk får gått av først. Puh..Der fikk jeg endelig ut min frustrasjon! :)

Legg igjen en kommentar

