a bleach is a chemical that removes colors or whitens, often via oxidation.

januar 1, 2010

Først vil jeg takke for alle fine kommentarer angående håret mitt, det er koselig å lese at dere liker det! Selv om det tok sin tid å venne seg til sitt eget speilbilde så kan jeg nå si at jeg liker det, liker det veldig. Noen lurte på hvordan jeg gjorde det, denne prosessen fra mellomblond til veldig blond, så her er hvordan. Man trenger:

Depend blekemiddel som kjøpes på Vita eller Cubus.

Lillashampoo, gjerne fra L’Oreal, som kjøpes hos frisørsalonger.

Og så trenger man to hjelpende hender, en tskjorte som kan ødelegges og noe til å distrahere en når smerten inntrer, for tro meg, den kommer. Først blandet jeg sammen to pakker med blekemiddel og hadde det i håret mitt i 45 minutter. Da jeg vasket ut middelet var håret mitt ganske så kyllinggult og jeg tørket det og satte i to til pakker med blekemiddel i håret for å bleke det enda mer. Egentlig skal man vente noen uker mellom hver gang man bleker håret for å gi det hvile og for å minske risikoen for å ødelegge det helt, men nyttårsaften nærmet seg og jeg hadde ikke tid eller tålmodighet, samt at jeg hadde lite lyst til å gå rundt som en påskekylling, forfengelig som jeg er. Så jeg satset på at håret mitt tålte det og satt i ytterligere 45 minutter med blå gugge i håret. På dette tidspunktet var håret mitt veldig lyst, men med et ganske kraftig gulskjær. Det viktigste med blekemiddel er å gjøre håret lyst nok, og så kan man fikse opp i tonen på håret i etterkant. For å få vekk det kraftige gulskjæret hadde jeg masse lillashampoo i det, pakket hodet inn i et håndkle og lot det virke i et kvarter.

Vips var jeg platinablond! Ikke trodde jeg at jeg ville klare det da jeg var halvveis i prosessen og jeg var gul og grusom, men lillashampoo er omtrent det beste som noen gang er oppfunnet og fikser alt. Jeg skal ta enda en runde med vidundermiddelet om noen dager før jeg sier meg helt ferdig. Hjemmebleking er selvfølgelig risikosport og må utøves med ytterst forsiktighet, jeg har hørt historier om hår som faller av, væskende blemmer i hodebunnen og har selv vært gjennom en runde tidligere hvor jeg endte opp i frisørstolen med horisontale striper i lilla, rødt og oransje, så ja, det kan fort gå galt. Men den som intet våger, intet vinner, sant? Og om man kommer gjennom det med et vellykket resultat så må man selvfølgelig huske på å gi håret et tonn proteiner så det ikke må nød-klippes to uker senere, som for eksempel ved hjelp av Redken Extreme-shampoo og balsam, samt protein- og fuktighetskur med navnet Fudge Dynamite Intense Repair, som jeg bruker for tiden.

Some of you asked me how I was able to go from blonde to platinum blonde at home and this is how I did it. Bleach from Depend and silver shampoo from L’Oreal! Bleaching your hair at home isn’t really recommended, but I took the chance and it turned out pretty good. Just make sure you have a lot of patience and don’t give up if you end up all yellow, you have to let the silver shampoo work its magic for twenty minutes or so. Good luck!

22 kommentar to “a bleach is a chemical that removes colors or whitens, often via oxidation.”

  1. Monajenten said

    Herregud så nydelig du er!

  2. Drea said

    Det ble knall. :) Jeg brukte den pakken der når jeg var platina, og håret mitt ble raskt tyggis. :( Så nå tørr jeg nok aldri bli platina igjen, selv hvor mye det frister i blant! :( Joda. Jeg skal tørre. Som du sier; den som intet våger, intet vinner!

    • mirajakobsen said

      Forskjell på hår og hvor godt det tåler en så tøff behandling. Får behandle det godt så jeg slipper problemer :) Og nei, jeg syns det er veldig sant jeg, at den som intet våger, intet vinner ;)

  3. Magnhild said

    du ble fin med hvitt haar! :)

  4. Linn Jones said

    Det ble da VELDIG blondt :P

  5. June said

    Fint det ble! :D

  6. skypus said

    åh, håret ditt ble KJEMPEFINT! :D

  7. ammalíe said

    Åå, du ser helt nydelig bra ut! Misunner deg!

  8. Gud, jeg elsker haaret ditt! Faar saa sinnsykt lyst til aa bleke og tuppere haaret mitt at jeg blir gal. Men haaret mitt blir saa fort slitt at det nesten er trist. Hvordan kan du tuppere haaret ditt saa mye uten at det slites saa mye? : DD

    • mirajakobsen said

      Jeg tuperer ikke mer enn litt av håret på toppen, resten gir jeg volum ved hjelp av Volumemaster. Sliter mye mindre på håret siden det holder å gjøre det en gang etter jeg har vasket håret, volumet holder til neste gang det vaskes :)

  9. Leni said

    Awwww you look fab… now we are hair twins… or something like that…

  10. Solveig said

    Så pen du ble!:D Du kler det veldig godt!
    Er det dine krøller? For om de er det så har du verdens nydeligste naturlige krøller:O

    • mirajakobsen said

      Jeg har dessverre bare litt bølger fra naturens side, disse krøllene lager jeg med rettetang. Skulle gjerne hatt dem hele tiden :) Og takk!

  11. Utrolig stilig med platinablondt hår!! Du ble kjempefin! Jeg har selv ekstremt mørkt hår fra naturens side, og kommer nok aldri til å tørre å bleke det. Veldig misunnelig:) Hvordan er din naturlige hårfarge egentlig?

  12. Christina said

    du har blitt så fin, fina! kler det veldig godt ;)

  13. Marita Christine said

    Hei :- ) Du ble utrolig fin på håret! Men, spørsmålet mitt, fordi jeg har nettopp bleket håret og har kjøpt den samme silver shampooen, men lurer på hvis jeg har den i ca en halv time, blir håret mitt grått\sølvaktig da? har hørt det skjønner du, tenkte og høre med en som har prøvd den : ) Har problemer med og få håret mitt helt blondt serru, veeldig gulskjær akkurat nå : )

    • mirajakobsen said

      Hei! Lillaskjæret opptrer bare etter håret har blitt hvitt av lillashampooen og lillashampooen fortsetter å virke i håret. Har du veldig sterkt gulskjær vil det altså ta litt tid før du kommer helt dit hen, men om du er redd for dette så ville jeg hatt shampooen i håret i femten minutter og deretter vasket det ut. Om du ikke er fornøyd ville jeg hatt i shampoo i fem minutter til og deretter vasket det ut igjen. Hold på slik til du er fornøyd :) Det kan være lurt å bruke en hårpensel eller noe lignende for å påføre mer på de stedene som er gulest da det gjerne er litt forskjell på ulike deler av håret. Håper det hjalp, lykke til!

Legg igjen en kommentar

