efficient energy use; useful work per quantity of energy.

februar 5, 2010

Det viser seg at jeg har to Mira’er i meg.
Den ene er rolig, rolig i stemmen og hjertet, rolig i hodet, rolig i bevegelsene. Den som tusler i stedet for å gå, snakker i stedet for å rope, den som ikke prøver så veldig hardt å finne viljen til å vaske opp umiddelbart etter middag. Den jeg er mest, som aldri har likt sport, men alltid har likt å sove lenge. Jeg er som regel slik, myk og rolig, avslappet. Nittini prosent av tiden, kanskje mer.
Men så, når et eller annet når en eller annen magisk grense, hvem vet når, hvem vet hvorfor, så dukker turbo-Mira opp! Turbo-Mira har tusenvis av hestekrefter i seg, hun løper i stedet for å gå, tenker fortere enn hendene klarer å registrere. I dag kom turbo-Mira frem på et tidspunkt hvor jeg satt ved kjøkkenbordet og innså at det var for mye å gjøre for vanlige-Mira, for mange oppgaver og for lite mot, det var egentlig bare å gi opp og sakte, men sikkert, bli druknet av rot, oppvask, avtaler og telefoner som ikke var blitt tatt. Men hey, i løpet av fire sekunder hadde turbo-Mira tatt over og før jeg visste ordet av det så hadde jeg ryddet opp hele kjøkkenet, vært på butikken, plukket meg ut et nytt kjøleskap, avtalt henting av gammelt kjøleskap, pakket ut vaskeutstyret, brettet sammen klærne, turbo-Mira hadde til og med løpt to turer ned i den mørke kjelleren hvor det gror spøkelser, mareritt og flashback fra de aller verste Saw-filmene. Hjernen løp avgårde, det ble trukket slutninger hvor det aldri er trukket slutninger før, hendene føk her og der, plasserte ting til sine rette steder og forvandlet rot til rene flater.
Puhh. Sukk. Og puhh igjen. Mitt gamle jeg er tilbake, jeg ligger i sofaen med dynen for å gjennopprette normaltemperatur i kroppen, jeg er bedagelige meg igjen og syns det er ganske fint at alt jeg trodde jeg skulle bruke to dager på ble gjort i løpet av to timer. Har du en turbo i deg?
(Og dette ble skrevet i går, men jeg var visst for sliten til å trykke på publiser-knappen)

It seems that I have to people in me. Not in the schizophrenic kind of way, just in the ordinary, not-harmful way. One part of me is the calm part, the part I am most of the time, the one that walks instead of running, the one that was never into sports, the one that likes to sleep for hours and doesn’t really enjoy housework. Then we have the other part of me, one part that doesn’t show up that much, but when it does, everything that should be cleaned, gets cleaned. Everything that should get done, gets done. My hands work too quickly for the rest to follow and I’m almost too efficient. Right now I’m just very happy that the other part of me came knocking on the door yesterday, because right now I can be the lazy me in a clean house.

16 kommentar to “efficient energy use; useful work per quantity of energy.”

  1. Catrine said

    Jeg er turbo hele tiden nesten jeg :P Ikke alltid så konstruktiv turbo, jeg det kan jeg leve med ;)

  2. tonje said

    den er jo grei! jeg er som oftest slik om natten. da tar jeg til å gjøre overraskende ting.

  3. Ann Helen said

    Det er så fint å kunne vere rolig og sånt, men eg elskar å kunne stresse av og til òg – så lenge det ikkje tar overhånd. Fint det har blitt hos deg! :)

  4. Ingrid said

    Turboen dukker opp hos meg også av og til! Er deilig å få ting unna, men av og til går ting svært sakte også:p

  5. Monajenten said

    Hahahahaha så fantastisk bra skrevet! Jeg skulle gjerne hatt litt turbo jeg også, turbo-Mona dukker så aaaalt for sjeldent opp. Før var det motsatt, hva skjedde med det liksom!

  6. Pipp said

    Nå ble jeg så glad!! Det er alltid fint når noen skriver om hverdagen og er ærligog morsomme på en gang. Og ja, jeg kjente meg VELDIG igjen:)

  7. Marianne said

    hå, kjente meg igjen i det inlegget der, AKKURAT sånn er jeg også!!

  8. Siw said

    Det er så utrolig deilig når turboen slår inn og en får gjort unna mye. Akkurat nå er det en hel haug med prosjekter som bare blir stående, bilder som skal rammmes inn og henges opp, bukser simn skal legges opp, lamper som skal monteres. Alt er kjøpt inn, men venter på at energien skal komme, slik at det faktisk blir gjort. Men deilig etterpå.

    Ha en fin, avslappende helg

  9. martine said

    Du skriver helt genialt! Hehe, jeg kunne trengt en turbo-Martine her i dag.. ooog jeg har også skummel skummel saw-kjeller! :S

  10. […] klippet valpen og organiserte spisskammerset, vasket gangen og brettet håndklær. Jeg tror jeg er turbo-Mira på heltid nå jeg. Og det mest overraskende er kanskje at jeg liker […]

Legg igjen en kommentar

