buzz aldrin was the second person to set foot on the moon.

februar 23, 2010

Om man skulle falle innom en bokhandel en dag, fordi man skal tilbringe de neste seks timene på toget og man allerede har lest dagens avis, eller fordi man bare har hundreogtjueni kroner igjen av stipendet og da er det like greit å ha ingenting igjen, så kan man se seg om i hyllene etter en bok skrevet av Johan Harstad med navnet «Buzz Aldrin – hvor ble det av deg i alt mylderet?».

«Using the lunar-like landscape of the Faroe Islands as a backdrop, the novel deals with their attempt at finding a balance between being second best and anonymous without going into total isolation.»

«Jeg opplever at denne boken forteller oss noe vi stadig oftere trenger å bli minnet om; ethvert menneske har et grunnleggende behov for å være behøvd. Som Robert Creeley sa; hva visste vel jeg som trodde jeg var i stand til å gå hele veien alene?»

Jeg fikk den sneket til meg en desembermorgen før jeg skulle reise på juleferie, det var ei jente fra internatet på folkehøyskolen som mente at jeg måtte få den boken siden jeg gikk på skrivekunst og alt. Den hvilte i bagasjen i to uker, så plukket jeg den opp, leste første side, elsket den. Leste den overalt i de dagene det tok å lese ferdig, i sofaen, på bussen, mens jeg laget middag. Den eneste trøsten da siste side var lest var at jeg har såpass dårlig hukommelse at jeg om fire år kan plukke den frem og lese de fantastiske ordene igjen, som om de er nye.
Og i flyttingen, i flyttingen dyttet jeg den over på min kjære, «les, les, les!», jeg trodde ikke han kom til å gjøre som jeg sa, vi har nok litt forskjellig boksmak jeg og han, men han gjorde det og nå er han en tredjedel inne i den (og elsker den kanskje like høyt som meg). Så hvis du står der en gang, i bokhandelen, med penger nok til å kjøpe en pocket til ethundreogtjueni kroner, kjøp Buzz Aldrin, jeg tror ingen noen gang har angret.

The next time you’re buying a book, on the way to the train or because you need to spend your last 20 dollars, I would say you would need to buy «Buzz Aldrin – what happened to you in all the confusion?». I loved it, I still do, and I look forward to read it again and again and again.

18 kommentar to “buzz aldrin was the second person to set foot on the moon.”

  1. Karina said

    Å, jeg leste en novellesamling av Johan Harstad en gang. Pluss en til gang. Også enda en. :)

  2. pernille said

    Var på bokbad med Johan Harstad en gang, og siden den gang har jeg lest flere bøker av han, og jeg elsker det!

  3. Lady Netta said

    Åh, den vil jeg lese! Den skal jeg lete etter, for nå har jeg faktisk igjen litt av stipendpengene mine :)

  4. Monajenten said

    Den boken er helt fantastisk! Jeg følte den var sånn at jeg trodde ikke jeg kom til å like den, men så elsket jeg den istedenfor. Nydelig bok.

  5. Guro0o said

    Den boka har eg alltid hatt lyst til å lese.
    Kva folkehøgskule går du på?

    • mirajakobsen said

      Jeg går ikke på folkehøyskole, jeg gikk, det er noen år siden. Gikk på skrivekunst på Åsane Folkehøyskole.

  6. Christine said

    Takk for boktips;) Det liker vi:D

  7. Britt said

    Den har eg fleire gongar vurdert å lese. Skal huske den neste gong er er på biblioteket :D Takk for boktips!

  8. Cecilie said

    Jeg trenger en ny bok å lese, denne hørtes fantastisk ut. Jeg skal innom Brunns Libris imorgen etter jobb, den bokhandleren synes jeg er så koselig =)

  9. veldig interessant, takk

  10. […] Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? En bok jeg kjøpte fordi Mira fikk den til å høres så utrolig fantastisk ut. Og det var den. Virkelig. Det første jeg tenkte […]

  11. […] gang jeg nevnte en bok så var det Buzz Aldrin. Herlig, fantastisk, vakkert, og hvem visste at jeg skulle plukke opp en bok av samme forfatter […]

  12. […] februar for nesten to år siden skrev jeg om den beste boken jeg vet om. “Buzz Aldrin – hvor ble det av deg i alt mylderet?” Jeg fikk den […]

  13. […] gang jeg nevnte en bok så var det Buzz Aldrin. Herlig, fantastisk, vakkert, og hvem visste at jeg skulle plukke opp en bok av samme forfatter […]

Legg igjen en kommentar

