meter calibration establishes the relationship between subject lighting and recommended camera settings.

februar 25, 2010

Timene tusler avgårde, jeg glemmer å drikke kaffe, noen frustrasjoner avtar, noen frustrasjoner vokser, jeg smiler og kjefter om hverandre, glemmer de enkleste ting, husker småtingene, jeg regner i hodet fordi det finnes ingen blendersteg-kalkulator, timene er forsvunnet og på slutten er jeg enten lykkelig eller trist, ingenting midt i mellom, enten eller. Sånn er jeg, Mira i studio, med kamera på stativet og lysmåler i hendene, jeg er overalt og ingensteder på samme tid og jeg er glad jeg ikke er på gruppe med meg selv.

Denne gangen er oppgaven fire portretter; to gruppeportretter, to enkeltportretter, hvit bakgrunn, svart bakgrunn, bare en blitz som hovedlyskilde på modellene. Utfordringene er store, jeg begynner tidlig og tre timer av dagen har forsvunnet fra meg i studio i dag.

Hvit bakgrunn, lett å fikse, supert, flott, Stine slår til som modell under testopptakene.

Jeg vet ikke om jeg trenger å kommentere det?

Jeg kan visst gjøre grå bakgrunn og jeg. Men den svarte, å ta et gruppeportrett med tegning i alle skygger ved bruk av en blitz samtidig som man skal beholde den svarte bakgrunnen.. jeg har lyst til å skrike til den som mente det var mulig, jeg har lyst til å gå til streik med slagord og plakater, jeg har lyst til å si nei takk ser deg senere til hele oppgaven, og aller mest så har jeg lyst til å klare det. Åh, sukk, i morgen kanskje.

I’ve had my share of frustration today, trying to take group portraits on black backdrop just using one flash and still keeping the texture in the dark hair and clothes. I want to shake the person who said it was possible, because today I’ve spent three hours trying to get it right. Oh well. Here’s a few testshots of Stine on white and light grey background; I’m happy that some of us were able to keep the spirit up.

3 kommentar to “meter calibration establishes the relationship between subject lighting and recommended camera settings.”

  1. Airam said

    Åh, det siste bildet var fint! Fargekombinasjonene rødt, lysegrått og hvitt er så nydelig. Og så har hun jo verdens kuleste t-skjorte også ;)

  2. bente said

    Gruppeportrett med èn blitz? Har aldri prøvd det, men det høres vrient ut :/ Lykke til, du klarer det nok til slutt! :)

  3. Lett :)
    Bare sørg for å måle det mørkeste området i gruppa tre blendere høyere enn bakgrunnen ;) (f/4.0 på det du skal eksponere og bakgrunnen til f/11.0). Tips her er å ikke kjøre blitsen på full styrke og pekende rett mot bakgrunnen. Sørg for å blokkere ut lyset. Helt svart bakgrunn er forresten utrolig kjedelig.

Legg igjen en kommentar

