good girl is a phrase referring to a well-behaved female.

mars 14, 2010

Flink-pike-syndromet er en stor del av meg, ønsket om å gjøre det best er sterkt, panikken når jeg ikke har kontrollen er stor. «Du sa det samme sist gang også, men husk, husk hvor bra du gjorde det!», ja, jo, nei, denne gangen er det annerledes, frykten er der, i hode, hjerte, hår og negler. Hadde det bare vært andre jeg skulle svare til, andre som skulle bedømme, måle og veie, innsats og resultat, men nei, jeg skal kunne svare til meg selv og kanskje er det nettopp det som er det vanskelige. Jeg har drevet meg selv inn i et hjørne, låst meg selv fast med regler og flere nei enn ja, kan det hende at man ved å vite mer, yter dårligere? Jeg husker jeg sto på taket av en bygning for to år siden, med kamera og modell, det var kaldt og jeg hev vann på modellen, latter fordi jeg gjorde det jeg elsket mest, ingen som skulle vurdere eksponering, plassering av hender, komposisjon og teknikk; det var mitt, jeg kunne gjøre som jeg ville, feil eller rett, det var mitt.

Det er søndag ettermiddag og jeg har vært i studio igjen, rundt meg spinner det nydelige bilder og fantastiske konsepter, det er bare det at ingen av dem er mine. Om fem eller seks uker begynner friprosjektet, vi skal gjøre som vi vil, lage vår egen oppgave, kanskje er det da jeg kommer tilbake til meg selv? Tilbake til lysten, motet, viljen, troen på at jeg også kan?

Det er lov til å være litt som jeg er i dag, det er lov fordi det er søndag, det er lov fordi det snør ute, det er lov fordi alle har det slik innimellom. Så kan man gå gjennom alle filene man har på harddisken, finne frem de dummeste, de som gjør at man smiler litt.

Karl og lillesøster en av de gangene jeg var frustrert og de ville ha kakao og en Mira som lo. De fikk til slutt begge deler.

6 kommentar to “good girl is a phrase referring to a well-behaved female.”

  1. Drea said

    Jeg kjenner meg godt igjen, og man blir sliten av å stresse på den måten. Dessverre er det så vanskelig å la være også! Man styrer det ikke, det bare skjer.

    Men du. Du er råflink, kreativ og veldig talentfull, og tenk på hvor mange som misunner deg det! Tenk på alle de som skulle ønske de hadde dine ferdigheter. :) BIldene over var knallkule. :)

    • mirajakobsen said

      Tusen takk for en oppløftende kommentar :) Motivasjonen og lysten kommer nok tilbake, er bare så kjedelig å føle man ikke får til slik man vil. Igjen, takk :)

  2. Katrine said

    lillesøstra di linga veeeldig på blair waldorf/leighton meester på det øverste bilde :o

  3. Mari said

    «Du sa det samme sist gang også, men husk, husk hvor bra du gjorde det!» – åh, som eg mislikar den setninga! Eg får høyre den litt for ofte, og den hjelper jo ikkje i det heile tatt. Ikkje når eg først har snørt meg inn i stress-nettet.

    Faktum er likevel at det går som regel bra. Og med tanke på kor talentfull du er, er eg freista til å bytte ut «som regel» med «alltid».

Legg igjen en kommentar

