sharks grow a new set of teeth every two weeks to replace worn teeth.

mars 22, 2010

Jeg tar en buss jeg ikke kjenner til, tjuefem kroner takk, velger buss-sete ved vinduet, sommerfugler i magen og kriblinger i fingertuppene, tennene er polert med børste og skyllemiddel. Skal jeg av her? Eller her? Jeg blir lett satt ut av nye steder, nye rutiner, nye mennesker, når jeg finner gaten, inngangen, døren, så blir jeg bekymret, pasientgarderobe, en tier, har ingen tier, lappen på døren til høyre; «yttertøy skal ikke tas med inn på klinikken». Tar sjansen, er ikke den døren jeg skal inn, er en annen dør, blå stoler og Hjemmet ligger åpent på bordet, sprer oppskrifter på hjemmelagde vaniljeboller og myter om at forbrenningen stopper opp om man ikke spiser frokost. «Mira Jakobsen, vi kan ta deg imot nå», hjertet dunker, jeg har så mye karies at tennene i overkjeven må erstattes med plastklumper og visdomstennene er nok på vei ja de står nok slik at kjeven må byttes ut smerte smerte ingen har så ille munn som du, tankekjør, hjertet dunker litt mer. En dame i hvit frakk og plasthansker går gjennom historikken, hvorfor, hva og når, jeg sier jeg tror ting har gått gale avgårde, hun sukker, har nok mange pasienter som meg, tre timer er satt av, kanskje man kan få gjort litt.

Smil, smil, smil, vi smiler både hun og jeg, hun fordi hun liker å se friske tenner, det betyr to timer mindre arbeid på en mandag morgen, ingen henvisninger, ingen spesialister, borr og frustrerte studenter med for mange instrumenter i hendene, jeg står utenfor og smiler, føler lykke i hjertet, det dunker fordi jeg er glad, jeg er glad fordi jeg fryktet det verste og fikk det beste, ville ikke tro det der jeg satt i røntgenstolen, så for meg regningene; tusen her, tusen der, så for meg tapt undervisning fordi jeg sitter i en tannlegestol og har smerter som løper fra tuppen av en tann opp til bak øyet. Så for meg hånende Cola Zero-etiketter; «haha, se hva vi gjorde med deg!», foreldre som hvisker «det var det vi sa», men nei, nei nei, til og med visdomstennene vokser i riktig retning.

Jeg setter pris på de små tingene, tingene som er der hele tiden, som vi husker når vi er syttitre og angrer på at vi ikke verdsatte, og i dag er en liten ting at jeg har vært hos fryktfulle tannlegen, på undervisningsklinikken til og med, og jeg overlevde, har en frisk munn, trenger ikke tenke på tannlegeskrekken på elleve måneder.

I try to appreciate the small things in life and today it is going to the denist and realising I have healthy teeth.

8 kommentar to “sharks grow a new set of teeth every two weeks to replace worn teeth.”

  1. å, det var vakkert skrevet. på en måte. fantastisk. elsker det.

  2. Jeg elsker å komme over blogger jeg aldri har sett, som jeg digger.
    dette er en av dem :))

  3. Jorunn said

    Ååå du skriver så bra. Hvem skulle tro at det kunne være så kjekt å lese om tenner ;)

  4. bente said

    Gratulerer med null hull :) Jeg burde også dra til tannlegen. Snart…

  5. mari said

    hei mirapirasnuppaluppa. gidder du sende de bildene snaaaart..?
    -mariparikari

  6. Marianne said

    Haha, sånn var jeg også for noen måneder siden når jeg skulle til tannlegen. var sikker på at jeg hadde 3 hull og at alle visdomstennene måte trekkes, men så var alt i tipp topp stand og trengte ikke gjøre noeXD skikkelig kjipertn å være så paranoid for tennene sine, men så er det ekstra godt når man får vite at alt er i bra stand:)

Legg igjen en kommentar

