balance, a desirable point between two or more opposite forces.

mars 28, 2010

Det er natt, klokken har beveget seg fra en dag til en annen dag, fra søndag til mandag, jeg har spist rød plomme bakt i mikrobølgeovn, kanel og søtning, det minner meg om plommedessert hos min mormor (det aller beste jeg vet).
Det er slikt de sier i undervisningen, i galleriet med kunstfotografi hengende på veggen, fortell meg først hva du ser. Så resten. Resten er at akkurat nå, her jeg sitter og ser på Karl som har lukket øynene ved siden av meg, monstervalpen som drømmer om rottweilere og en middagspølse som aldri blir mindre uansett hvor mye hun spiser, akkurat nå føler jeg glede, lykke, det sitter fysisk i brystet, kriblingen, varmen. Det begynte på fredag, første dagen i en lang rekke av påskeferiedager, jeg har hatt leamus under venstre øye i tre uker, men det ga seg, stresset ga seg, jaget etter å være bedre, best, det ga seg. For ti påskefridager betyr ti dager hvor jeg ikke trenger å prestere, fysisk, psykisk, med kamera i hendene og reglene i hodet, lærernes lange remse av ting som skal gjøres, lærernes enda lengre remse over ting som ikke skal gjøres. Ti påskefridager betyr ti dager hvor jeg kan være meg selv, la skuldrene senkes ned så langt som skjelettet tolererer, følge egen timeplan satt sammen av lyst og energi, plukke opp kameraet fordi det er noe jeg vil ta bildet av, ikke fordi det er noe jeg må ta bilde av. Og ved å på fredag vite hva ti påskefridager innebar så forsvant stresset og gleden tok plassen i kroppen i stedet, er der fortsatt, dunker og varmer. I morgen er dagen hvor jeg skal ta fatt på alt jeg har lyst til å gjøre, jeg skal rydde opp i stue nummer to, kjøpe arbeidsbord og sette frem bøker, scanner, printer, fylle arbeidsbordet med objektiver og kameraladere; struktur, arbeidslyst. Jeg skal tegne skisser og stoppe når inspirasjonen tar slutt og ikke fortsette i to timer til fordi det fortsatt er ark å fylle. Fylle på med dype pust, store kopper kaffe.
En dag skal jeg lære å la gleden og stresset fungere sammen, eksistere i kroppen uten at det ene jager ut det andre, harmoni og balanse, en dag skal jeg kunne gjøre det som skal gjøres fordi andre har bestemt at slik er det uten å spises opp innvendig av sorte farger og høy puls, en gang skal jeg finne andres krav og egne krav motiverende og ikke destruktivt. En dag. I mellomtiden skal jeg puste og leve i påskeferiedagene, holde fast på det kriblende i brystet, vite at akkurat nå er så bra som akkurat nå kan være.

12 kommentar to “balance, a desirable point between two or more opposite forces.”

  1. Kine said

    God påske, Mira! Lykke til med å slappe helt av. Du skriver i alle fall en av mine yndlingsblogger, tenk bare på det. Dessuten er du jo så fin(:

  2. Guro (: said

    Aww, du er så fantastisk..! Til og skrive, til og ta bilder, til alt..! hihi.. Og god påske, forresten! (:

  3. bente said

    Nyt påskefridagene dine til det fulle, det fortjener du :D god påske!

  4. Cecilie said

    God påske, jeg liker utrolig godt måten du skriver på =)

  5. Drea said

    God påske! :D Håper du får slappet av. Man TRENGER det i blant. :)

  6. Åge said

    Hei. Ville bare benytte sjansen til å si at bildene dine imponerer. De er kreative, flott komponert, herlig bruk av DOF og bra utsnitt.
    Kjempespennende å kikke gjenom bloggen din, som jeg fant på din nettby profil.

Legg igjen en kommentar

