the first modified hasselblad 500C cameras were used on the last two project mercury missions in 1962 and 1963.

april 15, 2010

Nei så kom asken over landet, med vinden fra Island, jeg må innse at Hasselbladet ikke er her denne uken, ikke neste uke, vi alle må vente på at asken legger seg og flymotorene starter opp igjen. I mellomtiden kan jeg glede meg, drømme, se på.

(kilde)

Slik ser det ut om det er noen som er nysgjerrige, det heter 501CM, det er fint og vakkert både på innsiden og utsiden, formatet er kvaderatisk og man holder det ved midjen og kikker ned i søkeren i stedet for å holde det opp mot øyet slik man gjør med digitalkamera. Om man er kjemperik kan man kjøpe et digitalt bakstykke som som man setter på kameraet og slik får man digitale bilder, men når det gjelder dette så gjør det ingenting at jeg ikke er kjemperik for det beste er uansett det analoge; kvalitet og toner er noe helt annet, bare se her; Societyworks, J Forest, Marc, Rod Graves, Cole Emde.

Fint, sant? Snart blir det mørkerom på kjøkkenet, jeg forhandler om en brukt forstørrer og kjemikalier med en mann som vil kvitte seg med utstyret sitt, jeg har ryddet hedersplass på arbeidsbordet mitt, kjøleskapet er fylt av filmruller som venter på å bli eksponert,  jeg gleder meg jeg gleder meg jeg gleder meg jeg gleder meg jeg gleder meg.

I guess there’s going to be a delay in the shipment of my Hasselblad cause of Iceland and their.. volcano-troubles. With no flights there’s no mail either. In the meanwhile I’m drooling at pictures of the 501CM and searching for pictures taken with it on Flickr; Societyworks, J Forest, Marc, Rod Graves and Cole Emde.

16 kommentar to “the first modified hasselblad 500C cameras were used on the last two project mercury missions in 1962 and 1963.”

  1. Lene said

    Åh, har alltid hatt lyst til å lære hvordan man utfører mørkeromfremkalling! Svært misunnelig på deg nå!

    • mirajakobsen said

      Det er ikke så vanskelig, i alle fall ikke å fremkalle negativet som man kan scanne med en filmscanner. Prosessen derfra til papir er litt verre, men det er det jeg skal forsøke å lære meg selv nå :)

  2. Charlotte said

    wow, fantastisk fin blogg ! guud, så fin :D

  3. Mari said

    Åh! Er det sånn der ein ser nedi for å sjå biletet, om du skjønar? Har sett eit sånt ein gong, veldig stilig! Og bileta ser jo ut til å bli kjempebra. :)

    Herregud, eg vert overraska igjen og igjen over kor mange som blir berørt av den idiotvulkanen. Eg og ein gjeng venninner skulle til Skottland i dag, men flyruta gjekk jo midt igjennom tjukkaste askeskya… Håpar den forsvinn snart!

    • mirajakobsen said

      Jepp, man ser nedi for å komponere bildet og stille fokusen med to halvmåner som som skal synkroniseres med hverandre. Sjaktsøker heter det og er veldig vanlig på mellomformat-kameraer :)
      Så synd du ikke kom deg til Skottland, vi får håpe askeskyen forsvinner snarest!

  4. heidi said

    hei! (:

    elsker bloggen din, men tenkte det var best å si ifra at et bilde av deg er blitt brukt på ei såkalt «thinspo»-side! jeg ville ihvertfall blitt gitt beskjed til hvis det hadde vært meg.

    link: http://thinspiration-pictures.blogspot.com/2010/04/secret-of-success-is-consistency-to.html

    • mirajakobsen said

      Tusen takk for at du sa ifra, det er jeg glad for! Vil ikke ha bilder av meg liggende ute på slike sider, skal be dem ta det ned. Igjen, takk! :)

  5. Drea said

    Damn, kult! Hva betalte du?

  6. Solfrid said

    Du er heldig :D Det blir nok kjempefine bilete! Gledar meg til å sjå :)

    Mørkerom er morosamt! Heldig som får det på kjøkkenet. Savnar det litt må eg seie. Få det på papir er ikkje såå vanskeleg. I alle fall ikkje når eg fekk hjelp av dei som kunne det :P Kanskje litt verre å lære seg alt sjølv, men det skal nok gå fint.

  7. wendy said

    fin blogg!
    föresten jag har frågestund på min blogg, lämna en kommentar? ;)

  8. kikki said

    heisann!håper ikke du blir sint og svarer helt ærlig, du har blitt s sinnsykt tynn og jeg lurer på hva som har skjedd skjer med deg?besky.mret blogg fan som setter pris på svar..ha en fin kveld<3

  9. Magnhild said

    kjempfine bilder! Må si du inspirerer veldig mye! Holder på med analoge bilder selv, i det små. Men kan du svare på ett spørsmål?

    Hvorfor putter du filmene i kjøleskapet? Er det fordi de holder seg bedre? skal man putte de i kjøleskapet før eller etter rullen er ferdig-brukt?

    hilsen MiamiMagnhild
    http://www.snowflake.nettblogg.no

  10. ragnhild said

    er fascinerende og fint med analoge bilder!

  11. Lady Netta said

    Åh, det blir sikkert kjempefint :D Jeg håper den kommer til deg snart :)

Legg igjen en kommentar

