the majority of contemporary dog owners describe their dog as part of the family.

mai 9, 2010

Jeg har en vimsete valp.

Vi går på tur en time om dagen, hun og jeg, har gjort det til en rutine vi vil beholde. Jeg knyter lissene i treningsskoene og hun strekker seg i sofahjørnet hun har tatt til sitt eget før hun motvillig drar kroppen mot døren. Og så går vi. Med flexibånd. Flexibånd fordi jeg ikke var flink nok til å lære henne å gå pent ved siden av meg da hun var liten, var så overhvelmet av dette lille pelskrypet som plutselig var mitt at jeg ikke så viktigheten i å stoppe opp hver gang hun gikk utenfor gåsonen. Så vi går, hun litt her og litt der, jeg forsøker å holde jevnt tempo for min egen del, jogger litt om veien er fri for mennesker og biler, må jo få brukt treningsskoene mamma kjøpte til meg for fire og et halvt år siden da jeg fortsatt bodde hjemme og vi trente aerobic hver tirsdag.

Men så, plutselig, plutselig fungerer valpekroppen som en rakett, hun skyter seg selv fra den ene siden til den andre siden av veien, vill i blikket og skjelven i tungen, igjen har hun gått forbi et gjerde uten å se det pesende hannedyret på andre siden som har halve kroppen stukket ut mellom gitteret. Hun ser han ikke før hun løfter hodet to centimeter opp fra bakken hun forsøker å snuse ren for bystøv og da skvetter hun i været fordi hannesnuten ikke er mer enn en hårsbredde fra henne.

Og sånn fortsetter det. Jeg må dytte borti henne og peke på den digre, feite katten som ligger ved siden av henne mens hun inspiserer en blomsterpotte, rett og slett fordi jeg er litt redd for at hun skal få hjerteproblemer når hun oppdager at hun slettes ikke åler seg langs veggen, men langs en sinna katt i dobbel størrelse. Jeg må si «Sofie!» når hun er mer opptatt av å snuse i luften enn å se at det kommer fire chiuauaer i rosa bånd i hennes retning. Og her om dagen.. her om dagen hoppet hun to meter i luften da hun kikket seg til siden og oppdaget at, jo hør her, at det var en stein utstilt i butikkvinduet. En stein! En flat, stillestående og ganske så lite skremmende stein.

Åh, sukk. De sier at hundene ligner på eierne og eierne ligner på hundene, «så like dere er!» sier folk og peker på pelsen hennes og huldrahåret mitt, og ja, kanskje vi er like. For jeg er en av de menneskene du sikkert blir kjempesint på fordi jeg blir så distrahert av de forskjellige epleprisene i butikken at jeg ikke oppdager at du forsøker å komme forbi meg med din store handlevogn (i alle fall ikke før du koker i topplokket og ber til den guden du tilber om at alle små, blonde jenter skal holde seg unna butikker i all overskuelig fremtid), jeg er en av de menneskene som hopper fire-fem-tusen ganger opp og ned i kinosetet fordi selv om det er veldig tydelig at det kommer en morder bak offeret i speilet der så skvette jeg likevel.

Så nå sitter vi her da, vimse-valp og vimse-Mira, med vårt rotete hår og slitne bein. Ganske like, ganske så ulike.

6 kommentar to “the majority of contemporary dog owners describe their dog as part of the family.”

  1. bente said

    hihi, så søte dere er :D

  2. Hilde said

    Ja, dere er søte. Det var en søt, søt historie/sammenligning :)

  3. Sofie said

    Så monstervalpen heter altså Sofie! Det er litt snodig det dær, at så mange av dyrene jeg får sansen for viser seg å hete det samme som meg selv:) Like dyr leker best? neida, haha:)

  4. Mari said

    Aww, ikkje berre ser Sofie kjempesøt ut, det verkar som ho har ein matchande personlegheit. :)

  5. Ida K said

    Jeg blir helt grepet av tekstene dine jeg! Er sjeldent jeg orker å lese gjennom så lange innlegg, men du har en helt hærlig måte å fortelle ting på :)
    Og så søt monstervalp da! Hærligheten!

Legg igjen en kommentar

