price is what a buyer pays to acquire products from a seller.

mai 26, 2010

Jeg hadde en pause, men blogging er som terapi osv, vil skrive, poste bilder, snakke til en udefinerbar verden full av fremmede. Så her er jeg.

Siden sist har jeg: hatt presentasjon (det gikk flott), savnet Karl, printet bilder til utstilling. Og fremover nå er det bare utstilling utstilling utstilling, for på fredag har vi utstillingsåpning med tre fotografier hver, hele førsteåret på fotolinjen. Det er skummelt, spennende og veldig fint å ramme inn bildene sine og henge de på en vegg. Det er rart å sette på en prislapp og tenke at arbeidet mitt plutselig er verdt noe. Oi oi.

Et av tjue bilder levert som ikke skal stilles ut.

Og mens jeg drikker kaffe og planlegger å være veldig kreativ neste skoleår så kan jeg vel svare på første del av spørsmålene fra spørsmålsrunden.

Har du tenkt å gifte deg snart? Ingen planer så langt, jeg er 22 små år og har god tid. Heldigvis.
Hva slags dialekt har du? En blanding og alle ler av den. En miks av Lillesand og Kristiansand med et hint av østlandsk, nordlansk og ikke minst noen Ålesund-gloser adoptert av Karl.
Har du lyst på barn? Alle sier den biologiske klokken vil tikke på et eller annet tidspunkt, men nå, nei. Hvordan skulle jeg få tid? Smilefjes.
Hvilket kamerautstyr du bruker? Canon EOS 5D, Canon EF 24-70mm f/2.8 L. Og om jeg ikke bruker det fast enda så har jeg et Hasselblad 501CM stående ved siden av meg nå (elsker det).
Går du på kunsthøyskolen? Hvis ikke syns jeg du burde søke der! Nei, det gjør jeg ikke, men takk!
Hvilke produkter bruker du i håret ditt og hvordan styler du det? Jeg bruker Volumemaster i røttene og litt Dust-It i det øverste håret. Vosh vosh! og så poff!volum.
Trener du noe, eventuelt hva og hvordan? Jeg forsøker å trene litt styrke her og der, jeg har vekter og planlegger å bli sterk. Eller i alle fall kunne bære litt mer enn to fulle handleposer.
Lurer på om du kan skrive litt om NKF? Har kommet inn der til neste år! Og så lurte jeg på om du du hadde klart å ha en ekstrajobb på siden av skolen? Forstår det jo sånn at det er veldig mye arbeid? Ja, hva kan man si? For det første vil jeg ikke anbefale en jobb ved siden av studiene på NKF, man betaler såpass mye for å gå der at man bør legge all sin energi inn i de to årene det står på slik at man får fullt utbytte av undervisningen og mulighetene til å bruke utstyret. Jeg kan ikke si så mye generelt om skolen, men kan jo fortelle litt om fotolinjen? Vi har undervisning tre dager i uken i gjennomsnittet og studiedager to dager i uken hvor vi jobber egne prosjekter. Undervisningen er prosjekt-basert, vi er innom 9 emner i løpet av førsteåret, som for eksempel presse, portrett, reklame osv. Hvert emne resulterer i en presentasjon av arbeidene våre og på slutten av semesteret leverer vi inn en mappe med arbeider fra de emnene som blir bestemt der og da. Da har vi mulighet til å ta bildene om igjen om vi føler vi kan gjøre det bedre enn tidligere. Det er veldig mye undervisning i kreativitet og idé og noe i teknikk, jeg skulle gjerne hatt enda mer i teknikk, men det er nå bare meg. Som alle andre utdanninger er det positive ting og negative ting, men alt i alt er jeg glad for disse to årene jeg tar og syns det er synd at det første året har gått forbi såpass fort som det har. Bare å stille flere spørsmål om det er mer du lurer på! (og resten av svarene tar jeg senere)

I was supposed to take a longer break than this, but I guess I need to blog every now and then to keep my head where it’s supposed to be. Since last time I’ve had my presentation and it went very well if I may say so, and right now we’re all working on our first exhibition. The opening is on Friday and there will be three photographs from everyone in my class. It’s a whole new experience, printing my photographs and putting a price tag on them.

9 kommentar to “price is what a buyer pays to acquire products from a seller.”

  1. Hilde said

    Interessant å lese! :)

  2. lifeofida said

    Åh, så bra du sa litt om NKF, vurderer sterkt å begynne på journalistikk der når jeg er ferdig med det jeg går nå =)

  3. stine said

    Du er herlig. Glad for at du ikke tok en altfor lang pause, har savnet bloggen din i min daglige gjennomgang av bloglovin’. :)

  4. stine said

    Og forresten, bildet var utrolig fascinerende og pent. Synes du er utrolig dyktig til å ta bilder, du kommer til å nå langt hvis du bare vil.

  5. Drea said

    Du, nå har jeg lenge prøvd å finne ut HVA det er bilde av, men jeg ser det ikke. Tell me, tell me!

  6. susanna said

    Så utruleg spennande! Kor skal utstillinga stå? Er det ope for alle oss nysgerrige Bergensere også?

    Lykke lykke til!

  7. silje said

    Så grei du er som svarer så utfyllende! Klart jeg har oppfølgingsspørsmål, hehe, sikkert tusen stykker, men får vel begrense meg. Kanskje dette kan virke litt personlig, men hvor mye får du til sammen i lån og stipend i året, nok til å dekke både skole, husleie, mat og andre ting liksom? Og så lurte jeg på om du vet om noen andre fotoblogger(e) som går på nkf, som jeg kan lese litt på? Det siste jeg lurer på er når du sier at undervisningen er prosjekt-basert, altså mappeoppgaver, da har dere ikke eksamen, altså standard eksamen, dere leverer bare inn mappen innen en viss frist når dere er fornøyd, riktig? Dere har heller ikke andre prøver? Takk for fint svar igjen, håper du skjønner meg, hehe, syns ikke nkf sine sider har så veldig mye god informasjon om alt, og det er lettere og spørre fra en students synspunkt :)

Legg igjen en kommentar

