the french macaron differs from macaroons in that it is filled with cream or butter like a sandwich cookie.

august 5, 2010

Så jeg nevnte i går at jeg brukte mine siste penger på makroner. Hvilket var egentlig ganske bra, i alle fall for en stund, men så begynte jeg kanskje å bli i tvil om hvor lurt det er å kjøpe noe som smaker himmelen. Og ja, siden denne posten handler om makroner som ikke lenger eksisterer så må jeg hente inn noen andres bilde for å vise:

Lånt herfra.

Makroner altså. Kjøpt fra:

Og vi sitter ved kjøkkenbordet, snakker om livet og alt som er viktig, drikker fortsatt på rødvinsrester, spiser makroner, sier bringebær er best, karamell kommer like etter, vi bestemmer oss for å løpe over haugen til vi er hos Christina, hun er småsyk og trenger trøst (eller kanskje vi trenger henne), vi kler på oss, sko, jakke.. det er da jeg hører lydene. Lydene jeg har hørt minst tre ganger hver uke siden jeg var den gangen for et og et halvt år siden i Drammen og kjøpte meg hund som viste seg å være monstervalp. Slafsingen. Effektiv og rask slafsing fordi hun vet hun gjør noe som er ulovlig. Man står jo som regel ikke på kjøkkenbordet på alle fire og slikker tallerkner for eksempel, jeg har jo tross alt klart å lære henne det, men det betyr ikke at det følges når jeg snur meg med ryggen til og er opptatt med å ta på meg jakke, så jeg sukker og går mot kjøkkenet, er klar for å finne en valp med begge labbene på bordet og tungen i makronene, jeg er klar for å si hardt nei og rydde opp i rotet hun etterlater seg. Jeg var derimot ikke helt forberedt på å finne en valp… i brann. Ja, hun brant! Pelsen i siden hadde tatt fyr da hun ikke brydde seg om hvorvidt bakenden havnet i stearinlyset på sin evige jakt etter sukker og mat. Og siden hun har så mye pels så la hun aldri merke til at hun sto der og brukte seg selv som tennved og sakte men sikkert smeltet bort den fine, hvite pelsen.
Åh, sukk. Takket være rask reaksjonsevne og muligens en liten porsjon morsfølelse for den dumme pelsklumpen så fikk jeg slukket brannen med hånden og reddet hunden fra væskende brannsår og oss fra dyre veterinærregninger.

Restene av makronene.

Restene av monstervalpen.

Så mitt råd er kanskje å ikke kjøpe makroner. Om dere har stearinlys, kjøkkenbord, gode venner, ting å snakke om og en monstervalp med søtsug.

I bought macarons yesterday and I might regret doing so. While eating them we decided to run over to Christina’s house for a few hours and while we put on our jackets I heard the sound I’m quite used to hear by now.. the sound of a monster puppy that tries to steal food as soon as I turn away. So I ran back to the kitchen to clean up and say no! to her while dragging her down from the kitchen table, but I never would have guessed that she had put herself on fire. On fire! Her fur was burning because she didn’t really care about the candle standing right beside the macarons and she didn’t feel it either since she has so much fur that the fire didn’t touch any skin.. yet. So people, maybe you shouldn’t buy macarons if you like candles and you have a monster puppy with a craving in the house. (Yes, she’s still alive and doing just fine, but it could have been a disaster)

19 kommentar to “the french macaron differs from macaroons in that it is filled with cream or butter like a sandwich cookie.”

  1. Marianne said

    Hehehe…stakkars lille vofsen ;)

  2. Nam! Nå fikk jeg lyst på makroner. ;$ Åå.

    Men stakars voffen. Godt du fikk oppdaget det og handlet raskt. :x

  3. Mariann said

    Makroner ser så godt ut, men jeg har aldri smakt det. Kanskje på tide?

    Så bra at du oppdaget «brannen» i tide! Det er så fælt når de små pelsdottene skader seg, på en eller annen måte, eller blir syke.

    • mirajakobsen said

      Absolutt på tide!
      Åh, jeg tåler virkelig ikke at de små søte skader seg, så jeg er veldig lykkelig for at det gikk bra denne gangen.

  4. Kristine T said

    Nå fikk jeg også lyst på det! NAM!! OG jeg liker bloggen din, den er så fiiiin.

  5. helle said

    luckily you noticed that until your dog’s fur really got burned…
    macarons are delicious.looks like no one can resist them! :)

  6. Det bildet av makroner fristet meg veldig, selv har jeg aldri smakt det. Men nå i det siste har jeg sett utrolig mange blogge om denne søtsaken. Så kanskje en dag tørr jeg også å smake på en av de sukkerbombene.

    Håper det går bra med hunden din også forresten :)

  7. marit said

    Mm, makroner. Jeg kjøpte makroner der jeg tror du fikk disse (galleriet?) og de var kjempetørre og rare og smakte nesten ingenting i forhold til de som er på pascal og bruno i Oslo. Kanskje jeg hadde uflaks. Håper det, hadde vært fint med makroner i Bergen.

    • mirajakobsen said

      Det var på Galleriet jeg kjøpte dem, men kanskje det er meningen de skal være enda bedre enn dem? Jeg har ikke smakt andre så jeg har ikke noe referanse akkurat :)

  8. maja said

    makroner er elsk :))

  9. Cecilie said

    hehe for en liten snik av en valp du har ;) Godt du fikk slukket pelsbrannen Ü

  10. […] man prøver å være den beste hundeeieren man kan være (les bare hvordan det gikk i august i fjor her), så kjøpte jeg denne. En glasskål med lokk som er tung og stødig og robust og utenfor en […]

Legg igjen en kommentar

