the physical stress of beating egg white can create a foam.

mai 9, 2011

Før pleide jeg å lage endel mousse, skum og marshmallow av eggehvitefluff, men har glemt av det i det siste. Kom på det igjen når jeg leste Lovelyliller sin post om marshmallow-kicket hun har hatt de siste dagene, og da ble jeg inspirert nok til å ta frem eggekartongen og søtningsmiddelet igjen.

Skumfirkanter

5 eggehviter
1 pose gelatinpulver
Splenda
Kakao
Essens, feks bringebær eller vanilje

Pisk eggehvitene stive, sjekk om de er stive nok ved å holde bakebollen opp-ned, eggehvitene skal holde seg i bollen og ikke havne over hele kjøkkenet. Smelt posen med gelatinpulver med en halv desiliter vann i vannbad, ha så gelatinen i en tynn stråle ned i de stivpiskede eggehvitene mens du fortsetter å piske.

De hvite smaker bringebær og de litt mørkere smaker sjokolade! Jeg delte massen med eggehvite og gelatin i to bakeboller, i begge to smakte jeg til med Splenda til det ble søtt nok (ha gjerne i bittelitt mer enn du tror, de blir ørlite mindre søte når de stivner), men i den ene bollen hadde jeg bringebær-essens og i den andre bollen hadde jeg bakekakao til jeg syns det smakte nok sjokolade. Fordelte massen over to deler bakepapir, puttet inn i kjøleskapet i et par timer og vips..

..sukkerfrie skumfirkanter med bringebær- og sjokoladesmak! Og totalt guilt-free! Nam!

Used to make a lot of sweets with egg whites and sweetener, but forgot all about it for a couple of months. After I read this post I started to make a batch of sugar free marshmallows, the white ones are rasberry and the dark ones chocolate. A guilt-free treat, yum!

5 kommentar to “the physical stress of beating egg white can create a foam.”

  1. Slike har jeg aldri hørt om før. Takk for tipset :)

  2. Siv said

    åh, naaaaam! Det er så godt ut! sukkerbombe :D

  3. Oi, kan man lage slike selv? Så gøy, og godt! Dette har jeg ikke sett før. Men det ser jo så enkelt ut, så dette skal jeg helt klart prøve meg på en dag…

  4. dame said

    takk for et bra oppskrift og beskrivelse av fremgangsmåte. Jeg elsker å lage mat! Denne oppskriften må prøves ut.

Legg igjen en kommentar

