a camera generally consists of an enclosed hollow with an opening at one end for light to enter.

mai 29, 2011

Jeg har fått spørsmål om fotoutstyr og hva jeg tusler rundt med i hendene når jeg fotograferer, så joda, here we go!

Kameraet er et Canon EOS 5D. Jeg brukte alle sparepengene mine på det en gang for over to år siden og jeg har aldri angret et sekund. Nå er det på tide å oppgradere, men siden pengene ikke er der så blir det 5D’en jeg holder ved en stund til.

Objektivet jeg bruker mest er mitt Canon EF 24-70mm f/2.8 L. Det kjøpte jeg da jeg ble fotostudent og å gå fra en liten, billig 50mm til dette var helt fantastisk. Skarphet og bildekvalitet var plutselig av en helt annen verden. Objektivet er tungt og stort da, så det hender jeg tar frem 50mm-eren når jeg trenger et lett kamera eller tar snapshots til bloggen.

Jeg har en ekstern blits som jeg bruker ofte i forhold til bloggebildene, men sjeldent ellers. Canon Speedlite 430EX er den, også kjøpt rundt den gangen jeg kjøpte kamera. Veldig fin å rette opp i taket, til siden eller bak for å lysne opp ellers mørke motiver.

Og det er det jeg bruker i hverdagen. I tillegg har jeg et Hasselblad 501CM, et Mamiya RZ67, noen analoge kameraer i varierende alder og formater, to 400W studioblitser med paraplyer, to 110W studioblitser med softbokser, en Lensbaby og litt småting som filtre og små softbokser. Jeg har samlet opp litt av hvert siden jeg begynte å fotografere, ikke alt som gir like mye mening, og øverst på ønskelisten ligger en Canon EF 50mm f/1.2 L, som jeg har ønsket meg.. for alltid cirka.

Some of you asked me what camera and lenses I use and here you go; Canon EOS 5D, Canon EF 24-70mm f/2.8 L and Canon Speedlite 430EX. I have a few more cameras, like Hasselblad 501 CM and Mamiya RZ67 in addtion to a older 35mm-cameras. And studio flashes of course. But right now I’m looking forward to upgrade my camera (don’t have the money though..), and a Canon EF 50mm f/1.2 L is also on my wish list.

7 kommentar to “a camera generally consists of an enclosed hollow with an opening at one end for light to enter.”

  1. Hva oppgraderer man til fra 5D? Er 24-70mm et perfekt allaround-objektiv? Hva anbefaler du å kjøpe etter standardobjekt? Et makro- eller allaround-objektiv?

    • Man oppgraderer til 5D Mark ll ;) Så er bare oppgradering innenfor 5D jeg snakker om :)
      24-70mm er et perfekt allround-objektiv som jeg vil anbefale foran ethvert annet allround, kjøp det fremfor macro.
      5D har 24-105mm f/4 som kit-linse, men jeg ville ikke ofre en blender,
      ville ha f/2.8 jeg :)

  2. Fint innlegg, veldig informativt. Skriv gjerne flere slike innlegg! :) har selv nettopp kjøpt meg en 50mm f/1.8D AF Nikkor Linse, så venter som et spent lite barn for å få den i posten :)

  3. marirari said

    Hvilket merke er/har studioblitsene dine? Jeg er nemlig på jakt etter noen å ha hjemme og vil gjerne høre hva du syns om dine? :) Ellers må jeg si at bloggen din inspirerer meg hver gang jeg er innom.

  4. marirari said

    Takk for svar! Trodde Lastolite bare lagde reflektorer og softboxer etc, og ikke selve blitsen, men nå har jeg lært det óg:)

Legg igjen en kommentar

