moving day is a tradition in quebec, dating from the time when the province used to mandate fixed terms for leases of rental properties.

juli 18, 2011

Egentlig hadde jeg lyst til å ligge slik hele dagen.

Men så har jeg ansvar og plikter som en liten monstervalp ikke har begrep om, så jeg dro til den gamle leiligheten, skrudde av kjøleskapet, støvsugde sofaen, tømte badehyllen, bar opp kofferten, alle de små tingene likevel tok en hel dag å få gjennomført siden det var så mange av dem. Heldigvis er det kollektiv som sitter i vinduskarmen fordi de ikke har sofa og gjerne vil ha min, heldigvis er det studenter som mangler kjøleskap og komfyr i hybelen, så leiligheten tømmes sakte men sikkert, helt og holdent.

Jeg har flyttet fem ganger på de fem årene jeg har bodd i Bergen og hver gang tror jeg at her skal jeg bo nesten for alltid, i alle fall i år og år og år, men det blir aldri sånn. Enten vil man ha noe større, flytte fra en grusom utleier, få seg en monstervalp, finne noe nærmere sentrum, bo med ei venninne, finne noe annet på grunn av renovering og vips har man flyttet fem ganger på fem år og begynner egentlig å bli ganske sliten. Av å pakke ned når man nettopp har pakket opp. Av å sortere, ta stilling til hva man ønsker å beholde, av å bære løfte teipe kaste. De gamle barnebøkene, kjolen som jeg ikke lenger passer, halvferdige strikkeprosjekter.

Jeg liker å tro at denne gangen er annerledes. At jeg har flyttet vektene mine ut den gamle døren og inn den nye og at de skal forbli her inne lenge, lenge. Og kanskje er denne gangen annerledes, jeg bor sentralt, jeg bor alene, jeg har en god utleier, jeg har akkurat nok plass, jeg har park og Kjøttbasaren og turvei og Fløien og 7-eleven, alt rett her.
Og nå har jeg kanskje snakket for mye om alt og ingenting, men jeg mener vel egentlig bare at selv om ting er energikrevende og litt trist akkurat mens det står på så er jeg en dag ferdig og kommer til å sette meg ned på sengen og ha alle tingene rundt meg og ha det egentlig ganske så bra. Veldig snart.

I had a small wish to stay home with the monster puppy today, in the bed like her. But I have things to do, the moving process is far from over yet and I headed over to my old apartment to do some serious work. And I did, for seven hours.. I’ve moved five times since I moved to Bergen and I’m starting to get tired of it. To pack my life down in boxes, to go through the same things all over again, to get rid of one third of my stuff because there is no room for it.. you know, it gets tiring. Maybe because I always believe I will stay for years in my new home, but then I never do. Different reasons every time, but I havn’t stayed in one place for more than one and a half year. Though I know it will be worth it in the end, when all the work is over and I’m here, in my new apartment, with all my things. Because I love this place, I really do.

6 kommentar to “moving day is a tradition in quebec, dating from the time when the province used to mandate fixed terms for leases of rental properties.”

  1. Oda said

    Det er litt trist å flytte fra et sted du er knyttet til, men det er den positiviteten du viser som er alfa omega :)

  2. tell me about it. flytter tilbake til usa og bare…. hva faen skal jeg pakke. men det blir bra, det blir verdt det! elsker forresten at du har smart facts som overskrift på innleggene dine, veldig orginalt! :)

  3. Drea said

    Ojoj, det var mye flytting, det. Krysser fingrene for at du får litt ro fremover. :D

  4. Herregud, så utrolig mye fine bilder du tar :)

Legg igjen en kommentar

