the bunad movement has its root in 19th century national romanticism, which included an interest for traditional folk garments.

august 11, 2011

Til jul for noen vintre siden fikk jeg verdens beste gave. En sølje. Og med søljen fulgte det et kort hvor mamman min lovte å sy meg det jeg hadde ønsket meg så lenge; en Nordlandsbunad.

Siden den gang har mamma sittet med brillene på nesen under en sterk lampe med synålen i den ene hånden og stoffet i den andre, hun har ringt meg i småpanikk over blomster som ikke er pene nok og som må rekkes opp igjen, jeg har vært inne til måling av høyde og midje og skuldre, til bursdagen min fikk jeg bunadsko og plutselig er dagen her hvor bunaden er ferdigsydd og jeg gleder meg som et lite barn til å ta den på for første gang. Og første gang jeg tar den på meg er nå til bryllupet til min fetter, jeg har bare sett brøkdeler av stakken tidligere, jeg har sommerfugler i magen bare jeg tenker på å endelig ha den på meg.

Min er blå, det er vest og stakk og skjorte og forkle og veske, jeg syns det er så fint at halve familien kommer fra Helgelandskysten slik at jeg kan velge Nordlandsbunaden jeg også. Se på disse fine bildene fra MadeInNorwayNow! Selv om det strider mot alle regler så finnes det ingenting finere enn stort hår og moderne styling til bunad. Bilder kommer neste uke når jeg er hjemme igjen, yey!

A few years ago I got the best present I ever could get for Christmas; the Nordlandsbunad. Or, at least the promise of being able to wear it sometime, and my mom has spent many late nights working on it for me. Now it’s finally done, I havn’t even seen it yet, and I’ll be wearing it to the wedding this Saturday. I love how the model rocks in these pictures, I love the combination of tradition and modern hair and make-up.

16 kommentar to “the bunad movement has its root in 19th century national romanticism, which included an interest for traditional folk garments.”

  1. Lene said

    Bunader er nydelige plagg, det er nesten litt synd at der ikke er flere fine anledninger til å bruke dem :)

  2. Så arti at du har nordlandsbunad! Den er nyydelig!

  3. Gratulerer med kommende bunad! Jeg fikk min til konfirmasjonen og er veldig glad for det.
    sv: Tusentakk :-)

  4. Cecilie said

    Den er så fin, jeg har også blå nordlandsbunad. Jeg fikk min til konfirmasjonen og var meget fornøyd med å kunne velge mellom trønderbunad eller nordlandsbunad =) Gleder meg til å se bilde av den hjemmesydde bunaden =)

  5. Monajenten said

    Den bunaden er helt nydelig! Grattis:-)

  6. Tina said

    heldig, nordlandsbunaden er jo helt klart den aller fineste av alle Norges bunader!!!

  7. Sofie said

    Det er desidert en av de beste følelsene som er, det å ta på seg Nordlandsbunaden og føle at finere enn dette, det blir man ikke. Og ekstra stas er det om alle rundt deg og har bunad, og det er bare ubeskrivelig.

Legg igjen en kommentar

