in music an answer is the technical name in counterpoint for the repetition or modification by one part or instrument of a theme proposed by another.

august 17, 2011

Jeg fikk jo noen spørsmål jo, så her er svar!

Hva er det du gjør med håret ditt egentlig? Det er så luftig og høyt! Jeg bruker først Volumemaster i røttene etter at håret er vasket og tørket, deretter tuperer jeg det litt med en kam. Til slutt bruker jeg rettetang for å lage krøller, og vips, huldra-håret er på plass.

Du er så utrolig vakker! Og håret ditt, hvordan gjør du det? Tusen takk! Se svar over her.

Når begynte du å blogge og kvifor? Jeg har blogget i hele tre år nå jeg. Jeg begynte å blogge for å ha noe kreativt å gjøre med tiden min, jeg liker jo å fotografere og å skrive; blogging er en fin måte å kombinere de to på. Etterhvert har det blitt noe jeg virkelig elsker å gjøre og en fin måte å ikke glemme alle de dagene som bare var der, for det er tross alt de vi har flest av.

Tar du på deg bryllupsfotografering? Et må være det første, så ja Mona, om du skal gifte deg neste sommer så kommer jeg gjerne med kameraet mitt!

How old were you when you started studying photography and was it to your liking? I was sixteen the first time I picked up a camera and started shooting, but it wasn’t until four years later that I got really interested in photography. Two years ago I applied to Norges Kreative Fagskole and got in, now I’m done with two years of photography studies. I’ve had the best two years and don’t regret it at all!

Nå når du er ferdig på NKF, kva er planene vidare? Jeg søker lærlingsplass, det er det jeg vil videre og jeg håper det er mulig å få til. I tillegg ser jeg meg rundt etter litt oppdrag og slikt, som frilanser.

Hva er det du skal gjøre nå som du er ferdig på skolen? Skal du gå mer på skole, jobbe eller .. hva? Se over!

Hvordan er det å bo i Bergen? Jeg liker Bergen, spesielt stedet jeg bor nå; to minutter fra midt i sentrum samtidig som det er rolig og jeg har turområdene like ved. Det er i denne byen jeg har vennene mine og jeg skal derfor bli her i lang tid fremover. Når det gjelder ting jeg ikke liker ved Bergen så er det regnet, det er at det er så langt unna andre store byer og at byen i seg selv egentlig er ganske så liten. For aller best liker jeg storbyer man kan gå seg litt vill i, og det kan man ikke her.

Det virker som du er veldig flink til å spise sunt, og ettersom jeg prøver det jeg og, men ikke får helt til, lurte jeg på hva du spiser på en vanlig dag? Åh, vanskelig! Ingen dag er lik for meg, dessuten er jeg verdens største periodemenneske; jeg spiser gjerne noe hver dag i en periode helt til jeg er lei, det kan ta alt fra noen dager til en måned. Men sånn stort sett så prøver jeg å spise proteinrikt og det går mye i egg, kylling, skinke, karbonadedeig, svinefilet, torsk, sei og biff i tillegg til masse grønnsaker. Jeg liker også å holde karbohydratnivået litt nede og spiser derfor ikke brød, pasta og ris med mindre jeg blir servert det. Jeg er en ingen frokostperson og velger heller å spise etter sulten fremfor et fast måltidsmønster, gi meg heller et par store måltider fremfor sju små. Det har tatt meg mange år å finne ut hva som er riktig for meg, men jeg tror jeg endelig har funnet noe som fungerer og som gjør at jeg føler meg best mulig samtidig som kroppen min er fornøyd. Jeg er over gjennomsnittet interessert i kosthold og trening og leser mye om det, jeg vil at de valgene jeg tar med kostholdet er basert på fakta og forskning, jeg vil ikke gjøre eller ikke gjøre noe bare fordi jeg ble fortalt at det var slik en gang eller basert på noen av de store kostholdsmytene som henger ved.

Kan vi få se bilder av leiligheten din? Selvsagt! Eget innlegg med bilder kommer når jeg… har ryddet her.

Hva var gjennomsnittsalderen i klassen din? Leste at det var 24-30 på NKF generelt, og da blir det ikke så kjekt å være eneste 19-åringen i klassen? 24-30 er garantert ikke gjennomsnittsalderen på NKF i Bergen i alle fall, de må ha regnet med NKS under det tenker jeg. Var mange 19-åringer i min klasse og de aller fleste var 19-22 år.

Hvordan var miljøet på skolen, trives du? Noe av det beste med skolen var miljøet, det skjedde mye sosialt, man jobber tett med hverandre og vi alle ble veldig knyttet til hverandre. Noe som selvfølgelig gjorde det vanskeligere å skulle slutte på skolen også!


Hvis du kunne valgt om igjen, ville du gått der nå? Altså – var det verdt pengene? Jeg ville gjort det igjen, jeg angrer ingenting. Om det er verdt pengene.. ja, jeg håper det, men det er vanskelig å si sånn rett etterpå utdanningen. Skal du utdanne deg innen fotografi her i Norge så blir du nesten nødt til å gå på privatskole og betale deretter.

Hva vil du fremover? Se litt høyere opp!

Har du reist mye rundt i verden? Nei, egentlig ikke. Jeg har besøkt de nordiske landene, samt Frankrike, Spania, Estland, Irland, England og USA. Men jeg vil reise så uendelig mye mer! Først og fremst til jeg tilbake til USA.

Hva er drømmejobben? Antar det er fotograf, men hvilke typer bilder liker du best å ta? For meg er absolutt drømmen å kunne jobbe som fotograf. Jeg har vel ikke helt bestemt meg for hvilken retning som er min retning ennå, jeg er litt alt-mulig-fotograf så langt. Men motefotografering har blitt til noe jeg virkelig liker og om jeg skulle drømt meg helt vekk så ville drømmejobben vært frilanser med fast tilknytning til et motemagasin.

Er du og Karl sammen igjen? Nei, det er vi ikke. Men han er min beste venn i hele denne verden, han betyr mye for meg og er fortsatt en stor del av livet mitt, derfor blir han nevnt ofte også.

Kan du svare på videoblogg? Videoblogg er skummelt! Men om ønsket er der så kan jeg lage en liten video om jeg finner noe å snakke om, haha.

Kan du nevne 5-10 ting vi lesere ikke vet om deg? Oi oi.. vel, here we go;
Jeg er en av dem som faktisk liker reklame i postkassen og som ser gjennom alt før det kastes.
Navelen piercet jeg som trettenåring og det har fortsatt ikke grodd igjen.
Jeg er heller femten minutter for tidlig enn to minutter for sent.
Mine to største svakheter er brownies & smågodt.
Jeg setter opp budsjett for minst fire måneder frem i tid og planlegger ned til hver 5-kroning.
Jeg får veldig fort dårlig samvittighet og den kan sette meg helt ut av spill.
Min måte å spare penger på er å samle enkroninger og femtiøringer i en rosa, søt lommebok som jeg tømmer en gang i halvåret.
Jeg har en liten føflekk midt på haken.

Hva er favoritt sommerbildet du har tatt? Veel, det må jo være dette:

Liker du vinter og snø? Nei! Og derfor er sommeren i Norge altfor kort. Sukk.

Bleiker du håret selv eller hos frisøren? Forresten, kjempefin blogg du har! Takktakk! Jeg bleker håret selv.

Liker du katter? Har du tenkt å skaffe katt en gang tror du? Jeg liker katter, men jeg er nok mer et hundemenneske og har derfor ingen planer om å få meg en katt, en monstervalp er nok og hun skal jo dessuten leve til jeg blir hundre år!

Jeg har et nikon d80 og bruker et 50mm f/1.8 objektiv på det. Hvordan kan jeg bestemme hvor fokuset skal være? Prøver å trykke utløserknappen halvveis ned, og fokusere på det jeg vil ha i fokus (øynene som oftest). Fortsetter å holde knappen halvveis nede og justerer kameraet sånn som jeg vil at bildet skal bli. Men med en gang jeg flytter på kameraet, så flytter fokuspunktet seg. Hva gjør jeg feil? Du gjør det riktig så jeg skjønner ikke helt hvorfor fokuset flytter seg, mest sannsynligvis er det bare en innstilling som må endres på, men jeg har ikke Nikon så ta med deg kamera og gå innom en fotobutikk og spør der, de kan sikkert hjelpe deg. Er sikkert en enkel løsning på det!

Hva gjør du hvis du er så uheldig å miste inspirasjonen og ideer til fotografering? Det skjer jo innimellom, og da syns jeg det hjelper å legge bort kamera litt og åpne nettleseren i stedet. Det finnes så mange talentfulle fotografer der ute og ingenting inspirerer og motiverer meg mer enn å kikke på andre sitt arbeid, for da tenker jeg med en gang jeg vil også!.

Og det var det, med mindre det er flere spørsmål :-)

17 kommentar to “in music an answer is the technical name in counterpoint for the repetition or modification by one part or instrument of a theme proposed by another.”

  1. Pipp said

    Kanskje et eget-innlegg-spørsmål, men; kan du lage en liste med dine topp-fem/ti fotografer med eksempelbilder ? Er alltid spennende å se andres inspirasjonskilder, og kanskje få nye selv:)

  2. Du tar så utrolig fine bilder :)

  3. Noen spesiell grunn til at du holder deg unna både fett og karbohydrater?

    Jeg må bare si at du ser helt nydelig ut i bunaden din!
    Du bor like ved meg nå; jeg så deg på Safari her en dag – og du ser jo like mytisk ut i virkeligheten. :)

    • Mystisk? Hehe.

      Jeg sa aldri at jeg holder meg unna fett og karbohydrater,
      bare at jeg spiser litt mindre karbohydrater enn gjennomsnittsmannen/damen.
      I dagens samfunn trenger vi ikke like store mengder karbohydrat
      som før, og jeg føler meg bedre på alle vis ved å kutte ned litt på det. Fett er jeg ikke redd for. Så.. no biggie :)

      • å, kommentarene mine her høres alltid feil ut!
        mytisk, som i at du er vakker som fra en annen verden :)

        jeg bare antok at du holder deg unna fett siden de aller fleste proteinkildene du nevnte er magre.
        det med karbohydrater er jeg helt enig i, jeg har bare samme holdning selv. jeg har ikke samme
        svingningene i blodsukkeret på et lavere inntak av karbohydrater…

        uansett! takk for svar.

        • Åh, tusen takk, veldig snilt sagt :)

          Jo du har rett i at proteinkildene jeg nevner er magre og det meste jeg spiser er nok det, men i løpet av dagen kommer jeg opp i en grei totalmengde fett, som regel i alle fall :) Selv om jeg sikkert burde bli flinkere med å legge til litt mer fett i kostholdet, det er tross alt viktig om man reduserer karbohydratene litt :)

  4. Anne said

    Hei
    Jeg lurte på hva slags kamera du bruker.. Jeg har veldig lyst til å gå på nfk neste år, men jeg har nå et canon 60D.. Fungerer det til nkf-bruk eller burde jeg «bytte» det inn i noe bedre, feks 7d.. Eller må jeg opp i 5d mk2?

    • Jeg har Canon 5D. Jeg ville anbefalt å kjøpe 5D da du da har et kamera du kan bruke i profesjonell sammenheng i årevis fremover, men så lenge du har speilreflekskamera så skal det være nok å starte med. Problemet dukker opp når du føler at kamera står i veien for hva du kan gjøre fotografisk. Kjøp i alle fall ikke 7D, når du først oppgraderer så bør du gjøre det skikkelig ;)

  5. O. said

    Vil bare kommentere det Nikon spørsmålet! Grunnen til at fokuset flytter seg er fordi du har instillingen continous (AF-C, tror jeg den heter), og du må skifte fokuspunktet til AF-S (Single) som kun fokuserer én gang. Du finner dette i en meny et sted, er vel forskjellig fra kamera til kamera (og jeg orker ikke reise meg for å hente mitt, heheh..)

    Håper dette var til hjelp – hvis den som spurte i det hele tatt leser denne kommentaren :-)

  6. Monajenten said

    Skjønneste deg<3 Datoen er 12.05.12. Sender deg en mail litt senere:-)

  7. […] svarte på spørsmål fra dere om alt fra hår til […]

Legg igjen en kommentar

