an apple cake is made through the process of slicing this sweet fruit to add fragrance to a plain cake base.

september 9, 2011

P2 og svart kaffe. En fin morgen. Ja, også eplekakebaking da;

En sånn som er sunn og har mye proteiner og derfor kan spises til frokost. Det luktet eple og kanel i hele leiligheten før klokken var halv tolv og jeg falt tilbake til da jeg var liten og mamma sto på kjøkkenet med radioen på mens hun bakte boller på kjøkkenbenken. Så derfor hørte jeg på P2 i dag. For minnene sin skyld.

Men jo, eplekaken ble til slik;

1 egg
2 eggehviter
4 ss sukrin
Litt splenda
20 g mandelmel
15 g fiberfin
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver
50 g mager kesam
Et lite eple
Noen dråper vaniljeessens
Bittelitt kardemomme
En slump kanel

Jeg pisket eggehvitene med sukrin og splenda, det skal være søtt søtt og så stivt at du kan holde bakebollen på hodet uten at massen havner i håret ditt. I en annen bakebolle blandet jeg eggeplommen med mandelmel, fiberfin, fiberhusk, bakepulver, kesam, vaniljeessens og kardemomme, pluss litt vann for å gjøre det mer til en deig. Så brukte jeg en slikkepott for å skjære eggehviteblandingen inn i deigen, det skal gjøres med så lett hånd at du nesten ikke merker at du er borti, for her skal alt volumet som ble til hvitene ble pisket beholdes! Viktig, viktig. Ja, også hadde jeg alt i en kakeform og stakk tynne epleskiver nedi før jeg drysset kanel over alt. I ovnen i 35 minutter på 190 grader og vips:

Eplekakefrokost.

Med kesam blandet med vaniljeessens og splenda.

Beste beste beste frokostlunsjen jeg har spist tror jeg. Tenk at man kan spise kake til frokost uten dårlig samvittighet og hvis man vil.. så kan man spise hele kaken alene! Det også uten dårlig samvittighet. Siden den er sukkerfri, glutenfri og har 27 gram fine proteiner i seg. Nam!

My morning; listening to the radio and making an apple cake for breakfast because I wanted to. A healthy one that is, sugar free and with lots of proteins. Best breakfast/lunch I’ve had in ages.

19 kommentar to “an apple cake is made through the process of slicing this sweet fruit to add fragrance to a plain cake base.”

  1. Tonje said

    Oi. Den må så definitivt testes. Takk for suverent tips! :)

  2. kristinem said

    Sunn eplekake!
    Å for en deilig morgen :)

  3. rosapille said

    Så fantastisk med kake til frokost! Og god samvittighet på kjøpet er jo bare en bonus^^

  4. Anonym said

    Herved bestilt et stor stykke til neste frokost jeg s
    spiser hos deg:)
    Mamma

  5. Jenlen said

    åh så smarrigt!

  6. Helene said

    Så utrolig deilig den ser ut! Jeg har herved skrevet handleliste til i morgen. Eller, egentlig har jeg bare føyd til ett eple på listen jeg har, siden alt det andre finnes i skapene :P

    Takk for tipset :)

  7. Mmmh, eplekake er det beste jeg vet! :)

  8. Marianne said

    Ojoj, denne skal jeg prøve:) Liker at du kommer med oppskrifter på godsakene du lager:) Men vet du om fiberfin fåes kjøpt på f.eks Iherb eller lignende? Eller får man bare tak i det på norske helsekostbutikker(som er svindyrt)?

  9. […] September ble måneden jeg begynte å bake og bake sunt, som for eksempel eplekake.. […]

Legg igjen en kommentar

