a chef created the brownie after bertha palmer requested a dessert for ladies; it should be smaller than a piece of cake and easily eaten from boxed lunches.

september 25, 2011

Bake-Mira har perfeksjonert oppskriften på superdupersunneproteinbrownies. De jeg snakket om her. Endringene er små, men gjør likevel at kaken smaker enda bedre, så da tenkte jeg at jeg skulle poste den nye oppskriften. Siden det er søndag. Ja, og siden det finnes flere der ute som liker brownies like mye som meg, brownies med bra og nyttig innhold i alle fall.

Så her er den nye oppskriften:

2 egg
2 eggehviter
40 g mandelmel
40 g fiberfin
10 g jyttemel fibra
20 g sjokoladeprotein
30 g bakekakao
1/2 dl sukrin
1/2 dl sukrinmelis
5 ss splenda
5 dråper vaniljeessens
30 g smeltet smør
1 boks mager kesam
Bittelitt salt

Visp eggedosis og blande i resten med en slikkepott, velte alt sammen over i en kakeform og stek på 200 grader i 20 minutter. Den skal være myyyk inni når den tas ut.

Jeg har tatt vekk litt mandelmel fordi mandelmel alltid gjør at det smaker litt mer nøttete og de beste brownies’ene er uten nøttesmak. Sånn om du spør meg. Og lagt til litt jyttemel, den kan kjøpes på helsekost eller på Safari eller Meny eller Coop, alt ettersom. Fortsatt 95 gram fantastiske proteiner i hele kaken, namnam.

Jeg prøvde også ut en slags glasur på den etter den var stekt og avkjølt, sånn for variasjonen sin skyld. Og fordi man aldri kan få nok sjokolade.

2 eggehviter
1 ss sukrinmelis
5 g sjokoladeprotein
3 g bakekakao
Noen dråper vaniljeessens
Litt splenda

Pisk eggehviten såpass stiv at bollen kan holdes på hodet, blandt inn resten. Smør utover kaken eller ha ved siden av, det blir nesten som en luftig mousse. Namnam der og.

Og til sist da; prøv oppskriften! Så skal jeg slutte å snakke om kake og oppskrifter. I alle fall litt.

I made some adjustments of the healthy brownie recipie I gave you last week, here’s the changes I made. It’s even better now! I also tried adding a protein fluff on the top, can’t get enough chocolate, right? Try it.

20 kommentar to “a chef created the brownie after bertha palmer requested a dessert for ladies; it should be smaller than a piece of cake and easily eaten from boxed lunches.”

  1. Remingu said

    Syns det var interessant jeg :) Oppskriften så utrolig god ut! Har utrolig lyst til å prøve dem :D

  2. Lisa said

    Mmm, dette skal jeg prøve å lage! :D

  3. Brownie med glasur :D I like it!

  4. Å herre, den ser aldeles nydelig ut! Må prøve neste gang jeg er hjemme : D

  5. Åååh, den så skikkelig delikat og god ut! Bildene dine er alltid så fine. En dag vil jeg bli like flink bak kamera :-)

  6. Kristine said

    Så skikkelig god ut! Så enda mer delikat ut npr det var så fine bilder i tillegg :)
    Håper du får en fin dag !

  7. Ja, vi elsker kake :D

    SV:
    Jeg husker første gangen jeg tok en proteinshake etter trening. Da var jeg 15 år og ble spurt om jeg tok bol! Hehe… Det er ganske mange fordommer, ja.

  8. rosapille said

    Fantastiak! Den glassuren så kjempegod ut:)

  9. Helene said

    Den ser så utrolig god ut!! Må se om jeg finner tak i sjokolade-protein noen plass….

    Du må aldri slutte å skrive om kaker ;)

  10. […] .. og verdens beste proteinbrownies. […]

Legg igjen en kommentar

