some people experience difficulty breathing in high humidity environments.

oktober 25, 2011

Tror jeg flytter til Kalfarlien jeg.

Jammen du flyttet jo nettopp var det noen som sa.
Ja, jeg gjorde det. Jeg flyttet i juli. Jeg var lykkelig over å bare det å ha funnet et sted. Et sted til meg og monstervalpen, et sted som bare var mitt. Jeg postet bilder av de sjarmerende skjeve vinklene og kjøkkenbenken som jeg likte til tross for at egg trillet ned derfra ukentlig. Jeg pyntet med sengekappe og rislamper og telys i vinduet. Jeg hengte opp min vintage Coca-Cola-kalender over kjøleskapet på kjøkkenet.

Men ting, ting forandrer seg, plutselig er det ikke like søtt at man må dusje i seks minutter før vannet begynner å bevege seg ned i sluket.

Plutselig er det ikke en morsom greie at kontaktene henger ti centimeter ut fra veggen. Plutselig innser man at man ikke lenger kan ignorere hvor tungt hodet føles, hvor mye øynene renner, hvordan søvnbehovet har doblet seg siden man flyttet inn. For jeg blir ikke bra av dette, fukten ligger i luften, mellom klærne mine, inntil veggene og innimellom skoparene i gangen, og jeg, jeg begynte å se etter et annet sted å bo. For å bli friskere, rett og slett.

Og jeg fant. Etter en uke med oppdatering av bolig-til-leie-annonsene hver time og uendelige e-poster fra utleiere med bare en kort linje som sa vi tillater ikke husdyr så fikk jeg tilbud om visning i en leilighet i Kalfarlien. Som jeg likte. Fortsatt skjeve linjer og knirkende gulv, men et sted jeg liker, et sted jeg kan puste igjen.

Så dette var hemmeligheten. Hemmeligheten som også førte til at jeg måtte gjøre noe jeg hadde stor klump i magen over i dagevis. Å si opp i det jeg snart kan kalle hybelen jeg en gang bodde i. Men det gikk fint, selvfølgelig gikk det fint, og jeg må bare si det igjen;

Jeg gleder meg! Tonnevis!

I’ve told you I have a little secret.. and I do, because I’m moving! Many of you know that I just moved here and only stayed in this apartment for a few months, but what started out as a cute studio apartment for the monster puppy and I turned out to be something that was bringing me down. Your home isn’t supposed to make you feel ill (because of the humidity), right? The good news is that I’m moving into a new place tomorrow and I can’t wait to show you pictures!

19 kommentar to “some people experience difficulty breathing in high humidity environments.”

  1. Helene said

    Åhh. Gratulerer!

  2. Tonje said

    Veldig bra :)

  3. Hilde said

    Det må være en lettelse! Å bo et sted man blir syk av å oppholde seg i fungerer jo ikke..!

  4. Grattis! Flyttet fra hjemplassen til et nytt sted på en gård i September i fjor, måtte flytte fra gården i August pga konkurs, så nå bor jeg og kjæresten i en leilighet med hundene våre på 60km. Vi kan nok ikke bli boende så lenge da med tanke på at vi venter barn i Desember og det blir nok klitt trangt, da vi bare har et soverom.

    Jeg savner gården, hestene, friheta, den store tomta hver dag, men ikke det falleferdige huset. ALT var feil i det huset, mugg, vannlekasjer, haugevis med edderkopper, dårlig vanntrykk i alle vasker og dusjen, dårlig isolert.. Jaaa, det huset der var et kapittel for seg selv og jeg missunner ikke den som kjøpte det, haha. Er godt å være i en leilighet der ting funker :)

    • Det er positive og negative ting med alle steder man bor, men så lenge det er mer positivt enn negativt så går det bra :) Gratulerer med barnet som kommer i desember! :)

  5. Martha said

    Uff, bra du fant et nytt sted! Fikk du tatt tester i leiligheten for fukt/mugg? Jeg mistenker leiligheten til kjæresten min sliter med det samme- det lukter fuktig og «kjeller» av ALT (og av håret mitt etter et par timer der inne..) og han har vært syk mange ganger i høst… Mannfolk som han er nekter han for at det er noe galt, men jeg har en mistanke… ÆSJ.

    • Jeg har ikke tatt noen tester, det er liksom ingen tvil når det er sterk lukt på kjøkkenet, klær ikke tørker på mange
      dager og det er klamt overalt.. Har luftavfukter som trekker over 10 liter vann i døgnet, og maksgrensen på maskinen
      ligger på 10 liter per døgn, så hvem vet hvor mye fukt den egentlig kunne trukket ut av luften her.. Anbefaler
      anskaffelse av luftavfukter om han sliter med fukten, de fås til grei pris på Clas Ohlson :) For min del holder ikke
      det dessverre og jeg måtte bare komme meg ut herfra.

  6. Gratulerer så masse med ny leilighet! Bra at du fant deg et nytt sted, og håper at du blir bedre der.
    Jeg har fuktproblemer der jeg bor nå, men heldigvis ikke til den grad som du beskriver. Det har faktisk vært det hvert eneste sted jeg har bodd her i Bergen. Kanskje det er noe med alle de gamle byggene…

  7. Kristine said

    SV:
    Du får kjøpt soyafløte på de aller fleste matvareforetninger.
    I hvert fall på de med litt større utvalg som Ica Maxi. Centra og Ultra :)

  8. Jorunn said

    Gratulerer… Skjønner det er slitsomt å lete når alle sier nei til husdyr…
    Jeg er vokst opp på Kalfaret, i gaten der du står å tar bilde faktisk.. Må elske det!

  9. Monajenten said

    Åh hurra! Gratulerer med ny leilighet:-D

Legg igjen en kommentar

