a healthy diet is one that helps maintain or improve general health.

november 1, 2011

Jeg er så glad i kjøkkenet mitt.
Virkelig, virkelig glad i det.

Men det har ikke alltid vært slik.
For jeg var aldri hun som sto på kjøkkenet på en tirsdag og bakte boller og sjokoladekjeks. Jeg rørte sammen vafler fra pose en gang i halvåret, hadde en pose kanelknytter i frysen nå og da. Det var alltid knyttet opp til en delt følelse, den kjøkkenmaskinen og den kiloen med sukker, samvittigheten, alltid en bakside til den søte maten og jeg lot være.

Det var helt frem til at jeg fant ut at det er mulig å bake annerledes. Bake så energien kommer fra proteiner og ikke raske karbohydrater. Bake med mandelmel, peanøttmel, fiber, proteinpulver, sukrin.

Samtidig ble jeg glad i kjøkkenet. Fordi jeg kan bake slik jeg vil. Og i den nye leiligheten har jeg kjøkken med god plass, jeg har plastkasser under benken med bakevarene mine, jeg har vinduet fylt av krydderkrukker..

.. jeg har Castrol-dama mi hengende på kjøleskapet, jeg har kjøkkenmaskinen stående fremme, jeg har mormors røde 50-talls-krakker stående ved benken.

I dag kom jeg hjem etter trening og kurs, tok en dusj og fant frem en kopp kaffe og et par ullsokker, gikk inn på kjøkkenet og dro frem egg, skummetmelk, kesam, kokosmel, bakepulver. Tre timer senere hadde jeg bakt kokoskjeks med rosiner, peanøttkjeks med hvit sjokolade, boller med vaniljekrem. Kjøleskapshyllen min er fylt opp med proteinrike bakevarer og jeg, jeg er bare glad og har ingen todelt og rotete følelse.

Og det er jenter som Kristine nummer en og Kristine nummer to som jeg kan takke, egentlig, for at de åpnet øynene mine og viste meg at det går ann å gjøre det annerledes.

A thanks to girls like Kristine and Kristine who showed me how to bake healthy, how to be guilt-free while enjoying the sweet things in life.

16 kommentar to “a healthy diet is one that helps maintain or improve general health.”

  1. Rikke said

    Har du slitt med spiseforstyrrelse før eller, bare vært veldig opptatt med hva du spiste?

    Du er nå hvertfall blitt veldig flink :)

  2. Kristine said

    Så hyggelig søte deg <3

    P.S Håper selvfølgelig at du nyter alt med god samvittighet – også sukker innimellom ;)

  3. Monajenten said

    Så flink du er Mira! Kanskje jeg skal begynne å bake sunt også….(altså, etter Troikakaken jeg skal bake på torsdag:-o)

  4. Kristine said

    Utrolig hyggelig av deg skjønne Mira <3
    Komisk at jeg slo til med Ben&Jerry samme dag som du kom med dette innlegget. Litt motstridene! Alt med måte ;)

  5. Hanne said

    Så koselig det så ut! Og så flink du er å bake, selv er jeg katastrofe på kjøkkenet, her er det Toro for alle penga, hehe. Nei, en dag skal jeg bli voksen jeg også, og lære meg å bake!

  6. Jeg leser også de der to fine bloggene, men jeg har ikke kommet helt der at jeg har begynt å bake sunt enda, så jeg lar stort sett være å bake jeg også. Det har nok noe med det å gjøre at kjøkkenet vårt ikke er på langt nær så koselig som ditt nye :)

  7. rosapille said

    Jeg blir så imponert. Gleder meg til jeg får mitt eget kjøkken!

  8. […] er ikke min oppskrift, det er Kristine sin, som jeg nevnte i mitt nesten litt tårevåte innlegg om bakeglede. Men om dere vil ha den og bli like glad i boller med vaniljekrem som meg, så går det sånn cirka […]

Legg igjen en kommentar

