vanilla is the second most expensive spice after saffron.

november 2, 2011

Det beste jeg vet akkurat nå er boller med vaniljekrem. Boller med fjorten proteiner i seg, boller som sprekker opp og ligner overflaten på en krakelert rosevase, boller som blir brune fordi mandelmelet er mørkt, boller jeg spiser til middag fordi torsken virker for kjedelig, boller de rundt meg ikke vil ha og som betyr flere boller til meg.

Det er ikke min oppskrift, det er Kristine sin, som jeg nevnte i mitt nesten litt tårevåte innlegg om bakeglede. Men om dere vil ha den og bli like glad i boller med vaniljekrem som meg, så går det sånn cirka slik:

1 egg, 1 eggehvite, 50 g mandelmel, 30 g fiberfin, 100 g kesam, 40 g sukrinmelis, litt splenda, 1 ts johannesbrødkjernemel, 1 ts bakepulver, 1 ts kardemomme, bittelitt salt, masse rosiner.

Eggehviten pisker du har hardt i en bolle for seg og setter til siden, i en annen bolle mikser du det hele egget med kesam og tilsetter alt det tørre mens du smaker deg frem til at det er søtt nok (det er visst noen som liker litt mindre søte boller med ost og leverpostei på, jeg liker mine så klissete-søte som mulig). Så er det bare å blande i den eggehviten du pisket tidligere, forsiktig denne gangen, og forme tre fine boller med søkk i midten på et stekebrett. Først inn i ovnen på 180 grader i ti minutter, så legger du på vaniljekremen i søkket og steker videre på 200 grader i ti minutter eller litt til, helt til de er ferdige.
Vaniljekremen har du laget på forhånd selvsagt, av en halv pakke sukkerfri Eldorado vaniljesaus som du bare koker opp med en og en halv desiliter skummetmelk. Jeg spiste restene av vaniljekremen med skje mens bollene ordnet seg ferdig i ovnen, og puttet litt ekstra på bollen etterpå for å være helt sikker på at det var nok. Ja, for her i denne oppskriften er det vaniljekremen som er viktig. Ja, sammen med rosinene da (jeg elsker rosiner).

Anyway. Try em. Du vil aldri angre, det er i alle fall sikkert, du vil ende opp med å firedoble oppskriften en dag du har lite å gjøre og lage nok til å fryse ned slik at du også kan tine en eller to eller tre boller når torsken eller kjøttkaken ser for kjedelig ut og du vil heller spise.. en liten bit av vaniljekremhimmelen.

The best thing I know these days are eating healthy sweets for dinner when the chicken I picked up earlier that day seems too boring to prepare.

24 kommentar to “vanilla is the second most expensive spice after saffron.”

  1. elisejb said

    Nam! Disse bollene er nok sunnere enn de jeg lagde i går.. Og jeg er altfor svak for vaniljekrem.

  2. Karoline said

    Fantastisk oppskrift! Skal virkelig prøve disse og selvfølgelig linke til deg – det blir en linkekjede, det er viktig for oss bloggere! ;)

  3. Bra blogg, Mira!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

  4. nå har jeg kjøpt ingredienser til 200 kr og bakt verdens flateste skoleboller.
    jeg tenkte dette var en enkel sak, og da har jeg mange triks i lomma fra konditor-mamma, men den gang ei! ikke helt overbevist enda, tror jeg ;-)
    smaker sikkert godt da.

  5. Superbra innlegg om deilige boller :)

  6. Helen said

    Flott blogg og super oppskrift. Her kommer jeg innom igjen! :)

  7. Anonym said

    vaniljekræm e laga av vanilin… ikke vanilje.. før å spar penga. så no ha dokk spist 100 år gammel dau svensk gran, enjoy

  8. Kristine said

    Dette så aldeles nydelig ut Mira.
    Mmm :)

  9. Mmmmm. elsker vaniljekrem!

  10. jennifer said

    dom ser jättegoda ut :) ska prova dom, men med kokosmjöl, chia frön i ställe för ägg, hemmagjord mandelmjöl, Himalayan Pink Sea Salt, bakpulver från helios, Xylitol 100% Pure Natural Sweetener från Now Foods, och sen egen hemmagjord vanlijkräm iställe för det man köper i butik….

    och krydda dom som du gjorde med kardemomme….

  11. Line said

    Tusen takk! :) Skjønne, skjønne deg som deler! :) Håpar du får ein nydelig helg!

Legg igjen en kommentar

