football originally referred to a variety of games in medieval europe, which were played on foot.

november 6, 2011

Fotballkamp minner meg om pappa.

Om pappa i de guloransje møblene på stuen, foran fjortentommeren, foroverlent med albune plassert på knærne. Fokusert. Intens. I hans verden.

Hans verden som ble vår verden når mamma var borte, da handlet han inn hjertepizza og appelsinbrus, fylte glassbollen med Sørlandschips med salt og pepper, ryddet plass til oss foran skjermen. Vi satt rundt bordet sammen med han, lillesøster og jeg, så på skjermen og lot som om vi skjønte hva som foregikk, hva slags regler som gjaldt, hvem som var Myggen og hvem som var Mini. Om kampen gikk bra kuttet han mitt pizzastykke til et hjerte, slik som på Grandiosa-pakken, og når vi begynte å bli mette ble pizzastykkene delt i to, nesten-mett-stykker kalte han det. Og vi sippet til appelsinbrusen, han til en øl, heiarop nå og da, et par nordnorske gloser andre ganger.

Det er slik jeg husker pappas verden, pappas fotballkamper, og når det nå løper røde drakter over gressbanen på skjermen så savner jeg pappan min og syns det er litt tyngre enn vanlig å bo fjorten timer med tog fra familien min.

Pappan min og jeg en gang for noen år siden, da jeg så ganske annerledes ut og vi satt nede på bryggekanten, snakket om alt annet enn fotball.

Football matches reminds me of my dad. Of my dad when I was a little girl who knew nothing about the men running around on the screen. It was his world and a world we got invited into when my mom was away, he would buy pizza and soda for us kids, we would sit infront of the tv and watch with him, and when it’s Sunday like today and there’s a match on, I can’t help but missing my dad.

12 kommentar to “football originally referred to a variety of games in medieval europe, which were played on foot.”

  1. siwlie said

    Trodde faktisk det var søsteren din.

  2. Stine M said

    Trodde også at det var søsteren din, særlig siden jeg akkurat leste oktober-innlegget :)

  3. Miriam said

    Der lignet du veldig på søstern din:) Koselig innlegg!

  4. Så fint skrevet! :-)

  5. I wish I had memories like that with either my parents. On the other hand, I’ll be able to make some with my kids if I’m ever a mom!

  6. Monajenten said

    Oi! Må skrive som de andre her, var helt sikker på at det var søsteren din!

  7. Hanne said

    Ser at det ikke bare er meg som syns du lignet kjempemye på din søster her!

Legg igjen en kommentar

