let the right one in received widespread international critical acclaim and won numerous awards.

november 21, 2011

Det var vampyrhelg denne helgen, det sa de på P3 da jeg sto og påførte maskara om morgenen, det sa bloggtitlene med Breaking Dawn og Twilight i overskriftene. Jeg har sett noen episoder av True Blood, kjedet meg inn i første sesong av Vampire Diaries. Lett underholdning og søte klisjéer, but that’s it.

Jeg er ingen vampyrfan. Jeg liker stort sett ikke barneskuespillere.
Men likevel krøyp jeg opp i sofaen under pleddet lørdag kveld og satte på Låt den rätte komma inn. Vampyrhelg, tross alt?

Å plassere en klassisk barnevampyr inn i et klassisk nedfalls-Sverige blir sjokkerende, helt uventet og tilslutt
ganske så logisk. For vampyrfilmer har sin egen logikk, sin egen
dramaturgi og sine egne groteskerier. Det
groteske er så visst ikke utelatt her! Men de
vampyrfilmene man gjerne faller for, er egentlig dypdykk i
mennesksinnet – BAK det
groteske. Det er en underlig, men ofte gyldig sannhet: Når snittene er gjort,
når blodet
har fosset, når liket har falt, når skaden er fatal: DA er grunnen beredt til å fremstille
de
reneste, vanskeligste og viktige menneskelige følelsene.

vg.no/film

Jeg skjelver fortsatt litt innvendig. Det er så ekkelt virkelig og surrealistisk Sverige, jeg ville at den skulle vare lenger selv om jeg satt med hendene foran øynene minst fem ganger den siste timen. Det er ikke slik at den dypeste punktet i filmen er et overfladisk tenåringscrush mellom en vampyr og et menneske, det rører i så mye mer, to barn spiller hovedrollene og spiller bra (det er sjeldent, veldig sjeldent), og i tillegg er handlingen satt i en verden som kan være ganske så lik vår egen. Også så fin fotografisk sett og.

Syns du skal se den jeg. Selv om den må leies på DVD og selv om du ikke kommer til å tørre å være alene i huset på to uker.

It’s vampires all over this weekend, Twilight this, Breaking Dawn that. I’m not a huge fan of vampires, the stories are way too often superficial and has too much romance while they ask too few questions. Ended up watching a vampire movie yesterday though, a good one; «Let the right one in». You should watch it too, if you want to see a new take on the story about the vampire.

24 kommentar to “let the right one in received widespread international critical acclaim and won numerous awards.”

  1. Synne said

    Jeg har sett den, og ja den er verdt det. Gjemte meg bak sofaputen haugevis av ganger :P

  2. Tone said

    Ja, jeg har også sett den! Føler dette er mer «ekte vampyrisme» i forhold til twilight, som virker konstruert for at tennåringsjenter skal bli forelsket!

  3. linda-mari said

    Den gikk på TV’en her en dag, den var litt ekkel!

  4. Tone said

    Tusen takk, gøy med tilbakemelding! Bare synd jeg ikke hadde noen til å ta orntlig bilde :P

  5. Tone said

    å? det har jeg ikke hørt om en gang faktisk! Så spennende! Skal jeg skjekke ut:) hehe. Alt for å ikke lese pensum liksom….

  6. Kristine said

    Jeg elsker sånne typer filmer.
    Denne skal sees :)

  7. Pernille said

    Åååh så godt å høre at andre setter pris på kvalitetsfilmer også!:) Personlig hater jeg alt som har med Twilight å gjøre og er ganske lei maset om filmene nå.

  8. rosapille said

    jeg skal se Twilight i dag, haha^^ Jeg har ikke høye forventninger. Men den filmen der, derimot, den virket bra!

  9. Jeg ble veldig positivt overrasket over den filmen, likte den kjempegodt!

  10. Veronica said

    Den må jeg se..Elsket Breaking Down!! og alt som gennerelt har med vampyrer å gjøre..<3

  11. Den filmen der er helt fantastisk nydelig. Jeg har den på Bluray, men er redd for å se den for ofte og bruke den opp.. :)

  12. Lene said

    Åh, forelsket meg helt i boka først, alle bøkene til Lindquist er like fantastiske og like ekle fordi de virker så ekte. Fine filmen

  13. Myldretid said

    Den filmen er helt fantastisk!
    Den amerikanske versjonen er heller ikke så ille, faktisk!

    og bøkene til LIndquist, ah! elsker det! Spesielt «lille stjerne» som er noe av det rareste, fineste og mest blodige jeg har lest.

Legg igjen en kommentar

